Y
Ska lägga ny slang mellan brunn och pumprum, som då går genom jord och ska gjutas in i betonggolv. I betongen kommer jag behöva få olika vinklar, 90,45, och kanske mildare än så.

Inställd på svetsmuffar.

Så har jag frågat flera vvsare som jag mött ifall dom har maskin för svetsa, vilket dom tror sig ha men aldrig använt för alla använder vanliga kopplingar med gängor.

Är det så, använder yrkesfolk kopplingar på rör som gjuts in?
 
Krilleman
Det absolut bästa är stumsvetsning, det finns svetsar som kan svetsa vinklade rör med. Det finns även färdiga vinklar som man kan svetsa mot vanliga rör.

Annars håller jag med @Krilleman om att du bör använda elektrosvetsmuffar.

I båda ovanstående fallen gäller att använda en kalibrera svets och licensierad svetsare som gör svetsen.
 
Y
aja, kan ju höra med uthyrare om jag får lov att hyra en som okunnig filur, hehe
 
Y Yrrol skrev:
aja, kan ju höra med uthyrare om jag får lov att hyra en som okunnig filur, hehe
Ska du hyra en själv se till att hyra en roterande skrapa och köpa rengöringsspray/tvättdukar för pe/pp. Mät insticksdjupet och markera innan du svetsar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Ska du hyra en själv se till att hyra en roterande skrapa och köpa rengöringsspray/tvättdukar för pe/pp. Mät insticksdjupet och markera innan du svetsar.
När jag hyrde elsvets för någon månad sedan så fanns det inte roterande skrapa (till så små dimensioner som 50mm) utan det var att skrapa för hand.
Vi körde i 2bar luft i 600m slang (jag vet att det inte är någon bra idé), höll trycket de timmarna vi mätte, så skarven blev tät.
Blir ofta billigare att elsvetsa än att köpa kopplingar i metall.
 
Y Yrrol skrev:
aja, kan ju höra med uthyrare om jag får lov att hyra en som okunnig filur, hehe
Ser att du är från Skåne, ring och prata med PD Prefab i Staffanstorp. De är hur trevliga som hellst och riktigt billiga på hyran av svetsen.
 
X xLnT skrev:
När jag hyrde elsvets för någon månad sedan så fanns det inte roterande skrapa (till så små dimensioner som 50mm) utan det var att skrapa för hand.
Det var lite dåligt. De flesta tillverkarna av svetsdelar föreskriver att skrapning ska utföras med roterande skrapa. På jobbet har vi roterande som monteras i borrmaskinen till små dimensioner. Kommer dock inte ihåg märken på dem just nu, semestermode ;)
 
Krilleman
Dom flesta här vet hur tjatig jag är i att följa monteringsanvisningar inom VVS. (y)

Elofit kräver ingen roterande skrapa (även fast man får använda en sådan!). Och inte läcker det heller med handskrapan inte på de skarv jag utfört av varierande storlek, från stor till liten dimension, när jag följt monteringsanvisningen.

Lugn och fin i installationsförfarandet så löser sig det mesta. Det är när man stressar det oftast går fel.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_682_2428937_gruppfil.pdf

Fyra steg av rörinstallation med verktyg: en röravskärare, en handskrapa som avlägsnar ytmaterial, en smörjmedelsapplikator och en rörkoppling med måttband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.