B
Har konstaterat att vattenledning från kommunens ventil in i huset är ett 70 år gammalt järnrör.
Mellan huset och gatan går vattenröret under TRE stora björkar.
Alltså ett jätteprojekt att gräva för att byta avlopp och vatten.

Någon som vet ifall det går att köra PEM igenom ett gammal galvat rör?
Måste finnas andra som varit i samma situation.
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
Beroende på dimension kan det gå, ett galvat rör utan börjar.

Det brukar bli en hel del beläggningar i gamla galvade rör som minskar dimensionen invändigt. När man väl har grävt upp för att skjuta in en ny pem-slang i röret bör man ha i åtanke att man kan behöva gräva om hela sträckan om det inte skulle gå att komma igenom. Med lite tur och dragtråd kan man få igenom en pem 32 eller 25.

Det finns andra alternativ med, men då behöver man lite andra saker och kostnaden ökar en del. Det finns företag som sysslar med rörspräckning, man spräcker sönder det gamla röret och drar med sig en ny pem-slang.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
N NoOne2k skrev:
Beroende på dimension kan det gå, ett galvat rör utan börjar.

Det brukar bli en hel del beläggningar i gamla galvade rör som minskar dimensionen invändigt. När man väl har grävt upp för att skjuta in en ny pem-slang i röret bör man ha i åtanke att man kan behöva gräva om hela sträckan om det inte skulle gå att komma igenom. Med lite tur och dragtråd kan man få igenom en pem 32 eller 25.

Det finns andra alternativ med, men då behöver man lite andra saker och kostnaden ökar en del. Det finns företag som sysslar med rörspräckning, man spräcker sönder det gamla röret och drar med sig en ny pem-slang.
Men gräva om?
Min tanke är att bila upp i källaren sen skjuta in pemslang I röret ut till gatan.

Alltså slippa gräva ut.
 
Vad är dimensionen på det gamla galvade röret ?

Varför ska du byta, läcker det ?
 
B
I InsidersUnited skrev:
Vad är dimensionen på det gamla galvade röret ?

Varför ska du byta, läcker det ?
. Det är sedan 1950.
Inte mätt dimensionen men ett pem går i om det inte är för mycket beläggningar som stoppar.

Byter gamla gjutjärn under golvet i källaren och har uppmärksammat att vattenröret är riktigt risigt.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Men gräva om?
Min tanke är att bila upp i källaren sen skjuta in pemslang I röret ut till gatan.

Alltså slippa gräva ut.
Bilar du upp i källaren och röret går rakt fram behöver du givetvis bara gräva upp ute vid gatan. Ta kontakt med kommunen /VA-huvudmannen, de kanske är intresserade av att byta sin del samtidigt.
 
B byron v2 skrev:
. Det är sedan 1950.
Inte mätt dimensionen men ett pem går i om det inte är för mycket beläggningar som stoppar.
.
Jag betvivlar stark att du lyckas med ditt projekt. Ett så gammalt galvat rör har passerat bäst före datumet för ett bra tag sedan. Räkna redan nu med, att gräva upp istället.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
B
Immobil Immobil skrev:
Jag betvivlar stark att du lyckas med ditt projekt. Ett så gammalt galvat rör har passerat bäst före datumet för ett bra tag sedan. Räkna redan nu med, att gräva upp istället.
.
Jag räknar med det.
Men hade gärna sluppit, ett jävla projekt.
Får flyga ner min bror från Uppsala för att hyra och köra grävaren.
Fick offerter på mellan 40-55000 för grävjobbet som enligt brorsan max kommer ta tre dagar allt som allt.
Med effektiv grävtid MAX 10 timmar.

Horribelt vad entrenörerna försöker blåsa oss privatkunder.
 
B
Immobil Immobil skrev:
Jag betvivlar stark att du lyckas med ditt projekt. Ett så gammalt galvat rör har passerat bäst före datumet för ett bra tag sedan. Räkna redan nu med, att gräva upp istället.
Vad spelar det för roll att röret är gammalt
 
B byron v2 skrev:
Vad spelar det för roll att röret är gammalt
Hålet i ett så gammalt rör brukar vara väldans litet. Mycket mindre än vad du tror.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Staffans2000
Immobil Immobil skrev:
Hålet i ett så gammalt rör brukar vara väldans litet. Mycket mindre än vad du tror.
Det kan tillochmed se ut som en tvättsvamp innuti.
 
Hur stort hål har du i din platta?

Jag funderar på om man kunde ha en "tryckluftsdriven kabeldragare som ser ut som en liten luftvärnsrobot" (ursäkta att jag glömt bort namnet -- tänk en mojäng som liknar framdelen på en styrd borr) som drar en ny PEM från din källare mot ett hål i gatan.

Där jag bodde förut användes liknande grejer för att dra kabeltv-koax under gångbanorna.

Edit: "Jordraket" verkar vara en vedertagen term för prylen jag tänker på.
Sådan:
jordraket2-1-1200x411.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordraket
 
Redigerat:
99% säker på att det inte kommer att gå pga beläggning i gamla röret.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Hur stort hål har du i din platta?
Edit: "Jordraket" verkar vara en vedertagen term för prylen jag tänker på.
Kostar dock en bra slant att anlita en sådan.
 
B byron v2 skrev:
.
Jag räknar med det.
Men hade gärna sluppit, ett jävla projekt.
Får flyga ner min bror från Uppsala för att hyra och köra grävaren.
Fick offerter på mellan 40-55000 för grävjobbet som enligt brorsan max kommer ta tre dagar allt som allt.
Med effektiv grävtid MAX 10 timmar.

Horribelt vad entrenörerna försöker blåsa oss privatkunder.
Handlar inte om någon blåsning, bara att ta höjd för att slippa jobba gratis. Privatkunder innebär ökade kostnader, det ska hängas över axeln, ändras mitt i projektet och ges telefonsupport på allt som har en avlägsen koppling till utfört arbete.

Vill inte kränka någon. Bara reflektioner från arbetslivet. Jobbar enbart mot företag :cool:
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.