Hej.

Jag tittar på att göra om vårt vatten i källaren.

Nu är ingående vatten kopplat med pem 32 första biten och sen stålrör en bit för att den en bit senare övergå till koppar.

Jag kommer troligtvis slänga ut allt för att kunna göra tvättstugan mer rationell.

Finns det några fördelar eller nackdelar med att gå antingen helt på PEM eller koppar? Allt ska kondensisoleras.
 
tommib
Koppar är lättare att få rakt och snyggt. Det gör också att det är lättare att isolera snyggt. Troligen är det biligare med koppar om man kör med pressdelar (eller löddelar om man gör det själv). Installationen blir också lite nättare.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
A andersda skrev:
Hej.

Jag tittar på att göra om vårt vatten i källaren.

Nu är ingående vatten kopplat med pem 32 första biten och sen stålrör en bit för att den en bit senare övergå till koppar.

Jag kommer troligtvis slänga ut allt för att kunna göra tvättstugan mer rationell.

Finns det några fördelar eller nackdelar med att gå antingen helt på PEM eller koppar? Allt ska kondensisoleras.
A andersda skrev:
Hej.

Jag tittar på att göra om vårt vatten i källaren.

Nu är ingående vatten kopplat med pem 32 första biten och sen stålrör en bit för att den en bit senare övergå till koppar.

Jag kommer troligtvis slänga ut allt för att kunna göra tvättstugan mer rationell.

Finns det några fördelar eller nackdelar med att gå antingen helt på PEM eller koppar? Allt ska kondensisoleras.
Har du övervägt isolerad PEX?
 
Du menar typ detta

https://www.vvsochbad.se/lk-univers...ering-25-mm-till-vatten-och-varme-50-m-414094

Varför är detta rör bättre än dom andra teknikerna?

Är inte såndär isolering svår att måla?
Jag tänkte slänga på lite färg på allt så det smälter in i väggarna/taket lite mer när det är klart.

Jag var inne på koppar sen tidigare och tänkte köra med sånhär isolering
https://www.rinkabyror.se/artikel/isolerskal-18-x-1m/
för jag har fått för mig att den är lite enklare att måla men det kanske är en icke fråga.
 
tommib tommib skrev:
Koppar är lättare att få rakt och snyggt. Det gör också att det är lättare att isolera snyggt. Troligen är det biligare med koppar om man kör med pressdelar (eller löddelar om man gör det själv). Installationen blir också lite nättare.
Priset är inte det viktigaste. Det har lutat åt kommar pga dess rakhet sen tidigare.
 
A andersda skrev:
Du menar typ detta

[länk]

Varför är detta rör bättre än dom andra teknikerna?

Är inte såndär isolering svår att måla?
Jag tänkte slänga på lite färg på allt så det smälter in i väggarna/taket lite mer när det är klart.

Jag var inne på koppar sen tidigare och tänkte köra med sånhär isolering
[länk]
för jag har fått för mig att den är lite enklare att måla men det kanske är en icke fråga.
Ja exakt sån, framförallt tycker jag (men det är nog en smaksak) att den är ganska smidig att arbeta med eftersom den finns i långa längder och då behöver du inte hålla på och skarva så som du behöver med koppar. Du kan ju också köra PEX utan isolering och ta den isolering du tänkt att använda.
 
Jag tror jag går med koppar ändå. Bra tips dock.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Tänk bara på att du utför enligt säkert vatten utan dolda skarvar osv.

Jag ska göra en liknande manöver hos oss och där kommer det bli rör i rör som jag fäster upp i taket på montageprofiler eller rörsvep.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.