Hallå alla glada,
i samband med lite grävarbeten på tomten passade jag på att gräva in en PEM32 från inkommande vatten i huset till växthuset på tomten som ska agera fördelare för bevattning i växthus samt runtom på min tomt.

behovet är väl att kunna förgrena denna goa lakritsslang men någon form av koppling åt 3 håll för att behålla en utgång inom växthus, övriga två åt varsitt håll på tomten för bevattning häck med droppslang, sprinkler gräsmatta etc.

jag har svårt att förstå vilka kopplingar jag lämpligast använder för jobbet, system ska enbart vara driftsatt under de varma månaderna men jag är en person som mycket väl skulle kunna glömma tappa ur vattnet när det fryser så jag undrar om man kan kringgå det problemet med några särskilda produkter? Går man ut till gardenakoppling överallt? Jag hade någon romantisk dröm om att ha vattenutkastare monterat på några utvalda ställen och gräva ner slang till dessa men även här är det svårt att fatta vad för produkter som är lämpligt i sverige m a p klimatet..

Om du orkat läsa ända hit - tack. Om du dessutom kan hjälpa mig - ännu mer tack!
 
PRK kopplingar brukar används till PEM slang utomhus.
Finns även PRK fäste till kranar.
Används ofta på gårdar och i hamnar.
 
L lostinsweden skrev:
PRK kopplingar brukar används till PEM slang utomhus.
Finns även PRK fäste till kranar.
Används ofta på gårdar och i hamnar.
Okej hur tål de minusgradigt vattentryck?
 
Kopplingar för sig håller i minus grader men det är pem slangen som kan spricka under frys eller att den släppa vid kopplingarna.
 
Eftersom du har slang och kopplingar ovan mark så bör du ändå tömma för vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.