Hej, är ny här så hoppas det är rätt forum :)
Ska snart flytta in i nybyggd bostadsrätt och var nyligen på beskt och såg hur allting är osv. Såg att sovrumsgarderoben är faktiskt nästan tom, inga hyllor, ingenting förutom en vad jag tror heter `startpaket` från Pelly (aldrig hört talas om Pelly förut!?) https://www.pelly.se/sv/sortiment/fardiga-forvaringslosningar/startpaket/

Har kollat runt var man kan köpa Pelly inredning för garderoben men finns bara på Beijer bygg och Jemfix. Vår garderob är större än den i länken, typ dubbel så stor tror jag så kommer få köpa rätt så många hyllor och korgar osv. Men hittar inte allting från pellys hemsida i dessa affärer… har också hittat Elfa systemet och läste lite att de matchar här i en annan inlägg men de är flera år gamla nu och de har kanske ändrats. Och elfa kan man hitta på flera ställen - men vilken är bättre kvalitet? Och matchar de verkligen ?? Jag mätte tyvärr inte mellan väggskenorna så kommer inte kunna göra det förrän vi är inflyttade… men hur kan dessa garderobsystem vara bra om man inte har väggar mellan hyllorna? All support kommer ju bara från bakväggen och dessa väggskenor… finns det risk att det kan gå sönder om man har för tunga kläder/skor whatever. Och ingen vägg mellan hylllor så kan tröjorna typ falla över då…? Har svårt att se hur man kan få till en fin men också bra garderobsystem här… kanske för att jag har aldrig sett såna här alternativ… så ja lite förvirrad. Tips på hur man kan tänka här är uppskattade :)

så ser vår garderob ut, från en liten vinkel där Vit tom garderob, hyllor, parkettgolv, väggfästen, modern inredning, ledigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elfa är bra kvalité. Du lär inte bli missnöjd om du väljer detta fabrikat.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Om infästningen i väggen är ordentlig så håller det för alla dina kläder och skor. Finns massa trådbackar, skohyllor, verktygstavlor, redskapskrokar o.s.v. från Elfa. Bara att bygga ut med det du behöver, det är superbt för den här typen av garderobsinredning.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Elfa är bra kvalité. Du lär inte bli missnöjd om du väljer detta fabrikat.
vad skönt att höra! Jag hoppas att vi kan ha det alternativet beroende på mellanrummet mellan väggskenorna och om elfa hade passat. För de har installerat de väggskenorna från Pelly tyvärr
 
S Staffan-N skrev:
Om infästningen i väggen är ordentlig så håller det för alla dina kläder och skor. Finns massa trådbackar, skohyllor, verktygstavlor, redskapskrokar o.s.v. från Elfa. Bara att bygga ut med det du behöver, det är superbt för den här typen av garderobsinredning.
Vad skönt! Tror du om väggskensn är från Pelly att elfa kommer passa då? Jag hoppas verkligen att elfa passar då jag ser så mycket mer från elfa än Pelly
 
Jag har satsat på Elfa och är nöjd!
Finns så mycket "specialare", som man sedan kan komplettera med efter behov.. allt från garderobstillbehör, Wic, torkbehör till tvättstuga (Ikea har också nåt liknande, som torkställning, men den går inte att fälla ner sen)... till förråds-, och verktygstillbehör.. som allt sammantaget gör att man lätt får bra översikt och ordning på prylar m.m. i vardagen. Och ja, det är kvalitet. På minus är priset då..

Kanske Pelly passar ihop, men det kan också skilja med nån mm, och isf blir det väl som så att man får hålla sig till Pelly på gott och ont, om man väljer det, Kan ju vara värt att kontrollera det där.
 
  • Gilla
Powerflower
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Jag har satsat på Elfa och är nöjd!
Finns så mycket "specialare", som man sedan kan komplettera med efter behov.. allt från garderobstillbehör, Wic, torkbehör till tvättstuga (Ikea har också nåt liknande, som torkställning, men den går inte att fälla ner sen)... till förråds-, och verktygstillbehör.. som allt sammantaget gör att man lätt får bra översikt och ordning på prylar m.m. i vardagen. Och ja, det är kvalitet. På minus är priset då..

Kanske Pelly passar ihop, men det kan också skilja med nån mm, och isf blir det väl som så att man får hålla sig till Pelly på gott och ont, om man väljer det, Kan ju vara värt att kontrollera det där.
tack så mycket!! Nu hoppas jag verkligen på att elfa passar det de har installerat så sur att jag inte mätte mellan väggskenorna när jag hade chans. Får vänta några månader innan inflyt nu ah
 
P Powerflower skrev:
tack så mycket!! Nu hoppas jag verkligen på att elfa passar det de har installerat så sur att jag inte mätte mellan väggskenorna när jag hade chans. Får vänta några månader innan inflyt nu ah
Men kolla också mellanrummen i skenorna, alltså de små hållen i skenorna så att konsoller etc passar.. sånt.
 
  • Gilla
Powerflower
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Men kolla också mellanrummen i skenorna, alltså de små hållen i skenorna så att konsoller etc passar.. sånt.
Bra tips, ska göra så fort vi flyttar in. Håller tummarna nu
 
BirgitS
Korrekt mått mellan skenorna borde ju framgå även på Pellys webbsidor t.ex. i en monteringsanvisning. Det måste ju stämma med måtten på hyllor, lådor etc.

Jag är visserligen förtjust i våra Elfa-garderober men för en vanlig klädgarderob verkar man ju klara sig med det som ingår i Pelly-systemet, korgar, hyllor, byxhängare.
 
  • Gilla
Powerflower
  • Laddar…
Osäker på avstånden mellan de stående, kolla resp. installationsanvisning så blir det tydligt. I övrigt passar de finfint ihop.
 
  • Gilla
Powerflower
  • Laddar…
Pelly och Elfa har samma mått på allting förutom hålbilden i de fasta väggskenorna. De är oftast tätare på Pelly. Pelley verkar mer ha riktat sig mot företag med förråd och butikssystem. Lite kraftigare gods.
Om du skall ha fasta väggskenor och kunna hänga i Elfas korgsystem måste skenorna sitta med c/c 451mm, 607mm eller 902mm. Med plugin-skenor justerar man detta i efterhand.
Notera också att Elfa har smusslat in budgetvarianter i sitt egna system. Det är dessa du hittar på stormarknaderna. Lite tunnare gods och färre fästhål. Gäller dock bara väggskenor.
 
  • Gilla
Snidarn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Korrekt mått mellan skenorna borde ju framgå även på Pellys webbsidor t.ex. i en monteringsanvisning. Det måste ju stämma med måtten på hyllor, lådor etc.

Jag är visserligen förtjust i våra Elfa-garderober men för en vanlig klädgarderob verkar man ju klara sig med det som ingår i Pelly-systemet, korgar, hyllor, byxhängare.
vi vet inte vilken startpaket de har köpt dock. På deras hemsida ser man att de har bara korgar med en viss mått men avståndet på väggskenorna på startpaketen verkar variera. lite tråkigt att de har valt Pelly när Elfa verkar ha så mycket mer att erbjuda och kan hitta det i fler affärer. Man verkar inte hitta allting i affärer från Pellys hemsida :(
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Pelly och Elfa har samma mått på allting förutom hålbilden i de fasta väggskenorna. De är oftast tätare på Pelly. Pelley verkar mer ha riktat sig mot företag med förråd och butikssystem. Lite kraftigare gods.
Om du skall ha fasta väggskenor och kunna hänga i Elfas korgsystem måste skenorna sitta med c/c 451mm, 607mm eller 902mm. Med plugin-skenor justerar man detta i efterhand.
Notera också att Elfa har smusslat in budgetvarianter i sitt egna system. Det är dessa du hittar på stormarknaderna. Lite tunnare gods och färre fästhål. Gäller dock bara väggskenor.
vi ska definitivt mäta när vi flyttar in och se om vi kan ta elfa. Var på Bauhaus där de har så himla mycket elfa men de har aldrig hört talas om Pelly! Vår tanke är om avståndet på väggskenorna inte passar för Elfa är att ta ut dem och kanske sätta om dem… får se om det är värt det. Tråkigt att byggföretaget valde att gå med Pelly då för en bostadsrätt för privata personer och inte för ett företag liksom.
 
P Powerflower skrev:
vi ska definitivt mäta när vi flyttar in och se om vi kan ta elfa. Var på Bauhaus där de har så himla mycket elfa men de har aldrig hört talas om Pelly! Vår tanke är om avståndet på väggskenorna inte passar för Elfa är att ta ut dem och kanske sätta om dem… får se om det är värt det. Tråkigt att byggföretaget valde att gå med Pelly då för en bostadsrätt för privata personer och inte för ett företag liksom.
Avståndet mellan skenorna bör inte vara något problem över huvud taget, trådhyllan som sitter i toppen måste inte sitta på en specifik punkt. Nu sitter skarvarna förstås så att dom vilar mitt på konsolerna, men det sitter garanterat inte en skarv på varje konsol och att låta en skarv hänga i luften är inte ett problem heller för den delen.

Så förutom att du kanske får köpa en till Pellyskena i värsta fall så är det inga problem att skjuta dom sittandes skenorna åt sidan så att du får till det så att du kan sätta dit Elfas 40/60 hyllor mellan skenorna.

Elfas Konsoler passar i Pellys skenor så det är inget du behöver oroa dig över, Elfa är bättre kvalite, Pelly snålar rejält på färgen, så tunn att man på vissa ställen kan se metallen lysa igenom. Metallen i sig är ganska nära varandra.

Ett tips från en som köpt Elfahyllor till ett rekommenderat pris av 50,000kr och klätt ca 25löpmeter vägg i huset.
Utnyttja Bauhaus prisgaranti, när "Bygghemma" har kampanj blir dom någon krona billigare än Bauhaus vilket öppnar upp möjligheten för ytterligare 12% rabatt.
Du gör köpet som vanligt på bauhaus, går direkt efter betalning till deras kundtjänst och säger att du vill göra en prismatchning. Visar dom att det är kampanj, OBS vilktigt att det är exakt samma produkt EAN-nr måste stämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.