Har ett litet problem som jag skulle behöva ha hjälp med.

Är ägare till ett litet 50-talshus som värms med pelletsbrännare i en kombipanna kopplad till en 500-liters acc.tank. Systemet styrs med shuntautomatik. Detta system har fungerat mycket bra tycker jag men nu skall jag gå från permanentboende i huset till att bara ha huset som fritidsbostad en tid fram över och då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med uppvärmnigen.

Har bestämt mig för att fortsätta värma huset med pellets eftersom den elpatron som finns som alternativ drar fruktansvärt mycket ström = dyrt.... Det jag inte är säker på är hur varmt jag behöver hålla huset och vilka temperaturer jag skall hålla i panna/acc.tank för att få bästa effekt under de nya förutsättningarna. Jag vill ju liksom slippa "elda för kråkorna".... Nån som har nån bra idé?
 
temp i panna o ack kan du behålla
fixa innegivare till shunten så att det håller säg 10 grader inne över höstvintervår, på sommarn kan du slå av
ställ elpatronen lite lägre tex när det är 4-50 i topp ack
(men spola ur varmvattnet med hett 70 gradigt vatten när du sätter igång igen)
stäng av eller kör ventilationen på minimum
persienner/rullgardiner fördragna i fönster som ej får sol
(fixa ett enkelt larm som ringer din mobil, går visst att få även med templarm om det stannat)
 
En idé dyker upp: Kan man blanda glykol i radiatorvattnet om det trots allt skulle gå åt h-e med elpatronen? Jag har för mig att man kan få en något sämre värmeöverföring, men man får rostskydd och frysskydd. Jag är däremot osäker på om det finns några anledningar till att man absolut inte skall göra det. Jag gissar att Yondalar vet besked.
 
tack, men det vete fasen
vattenbehandling har jag respekt för (erf från stora pannor)
men dendär solfångarglykolen (kommer inte ihåg nu) som tål temperatur/kokning kunde ju vara ett alternativ
vet ej hur mycket sämre cp och värmeövergången blir
tror att den i sammanhanget är underordnad
 
Tack för svaret. Tolkar det som att jag ska lämna inställningarna som de är idag och bara vrida ner shunten till att ge 10 graders temperatur inomhus.

Eftersom jag bara har en rätt liten pelletsbehållare så kommer jag att vara tvungen att fylla på pellets ganska ofta (förmodligen varje vecka sen när det bli kallt). Eftersom jag har släkt och vänner som bor i närheten som har erbjudit sig att hjälpa mig med det så känner jag ingen större oro för driftsstörningar, eventuella sådana kommer ju att upptäckas ganska snart av den som fyller på pellets.

Det jag var lite orolig för var om man fick för stora energiförluster genom att hålla så hög temperatur i panna/acc.tank även om värmeuttaget är så litet som det kommer bli när huset inte skall hållas så varnt och inget varmvatten förbrukas. Varken panna eller acc.tank är jättebra isolerade så en hel del värme läcker ju ut i pannrummet (i källaren...). Tänkte att en lägre temperatur i panna/acc.tank skulle innebära lägre pelletsförbrukning men det kanske inte är fallet?
 
camli skrev:
Eftersom jag bara har en rätt liten pelletsbehållare så kommer jag att vara tvungen att fylla på pellets ganska ofta (förmodligen varje vecka sen när det bli kallt).

Tänkte att en lägre temperatur i panna/acc.tank skulle innebära lägre pelletsförbrukning men det kanske inte är fallet?
Det kommer inte att gå så mycket pellets om du kör 10 grader.. Det är stor skillnad på 10/20 grader..

Vad kör du för temp i acktanken nu o har du nån typ av acktanksstyrning??

Jag skulle nog ställa elpatronen som backup på 40 grader o köra pellets 50-65 grader i acktanken..
Skulle även ha alla dörrar från pannrumet o källaren öppna..
 
Jag är inte helt insatt i detta tyvärr men jag tror att jag har en laddomat som styr överföringen mellan panna och acc.tank. I dagsläget tror jag att denna startar överföring från pannan när temp i pannan överstiger 70 grader och sen stänger den (brännaren?) när temperaturen i nedre delen av tanken är 50 grader eller nåt sånt. Detta innebär att jag ju vanligtvis har över 70-80 grader i toppen på acc.tanken, vet inte om det är nödvändigt....?

Eftersom källaren är oisolerad så tror jag att jag förlorar mer än jag vinner på att ha dörrarna öppna till källare/pannrum.
 
Benägenheten att värmesystemet börjar läcka hoppas jag du är medveten om, innan du häller i glykol.
Glykol är brandfarligt, läcker det ut och torkar kan det börja brinna.
Jag vill minnas att värmeöverföringen minskar med glykol, men det var kanske bara för olja hmmm. Du ska nog kolla med ngn solfångar firma först.
 
camli skrev:
Jag är inte helt insatt i detta tyvärr men jag tror att jag har en laddomat som styr överföringen mellan panna och acc.tank. I dagsläget tror jag att denna startar överföring från pannan när temp i pannan överstiger 70 grader och sen stänger den (brännaren?) när temperaturen i nedre delen av tanken är 50 grader eller nåt sånt. Detta innebär att jag ju vanligtvis har över 70-80 grader i toppen på acc.tanken, vet inte om det är nödvändigt....?

Eftersom källaren är oisolerad så tror jag att jag förlorar mer än jag vinner på att ha dörrarna öppna till källare/pannrum.

Ok bara köra vidare.. Bara ställa ner innetempen till 10-12 grader..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.