Hej, har i dagarna skaffat mitt/vårt första hus. Och har börjat forska lite mer i pelletsvärlden. Huset är utrustat med CTC Total Combipanna från 1984 med en PellX-brännare från 2005. Den har en inbyggd vattentank på 150liter. Detta är enda värmekällan förutom el-golv i källar-badrummet då.
Har även en vedkamin i köket om man känner för att mysa...
Huset är 2vånings + inredd källare på 152kvm boyta + 82kvm biyta.
Det är ett trähus som är tillägsisolerat och bytt till 3glas-isolerfönster överallt.

Frågan jag ställer mig är om det verkligen ska behöva gå åt 8pall pellets/år?
Mina föräldar som bor i ett betydligt sämre isolerat hus, gör oxå åt med 8pall/år.

Vi bor på småländska höglandet.

Tacksam för alla tips och råd.
 
Pannan är väl iof inte kanske den vassaste på marknaden men o andra sidan har du 234 m2 att värma oxå, Källare kan vara ganska energislukande..

Lättast är att köra pellets några dygn o hålla koll på förbrukning o sedan köra el några dygn o se hur mycket som går, Kolla bara hur mycket hushållsel ni förbrukar då du eldar pellets..
1kg pellets innehåller 4,8 kWh så då beror det på verkningsgraden hur mycket du får ut av dessa..
Själv sjönk årsförbrukningen från 7-5 ton pellets/år efter pannbyte, Tidigare oljepanna från -72 med rökgastemp på 250-300° mot nu ca 135°.. Värmer 135 + 80 m2
 
Våra hus är ju ganska lika i storlek. Källarfönsterna är fortf vanlig 2glas för övrigt.
Känner att golvet är väldigt svalt i källaren tyvärr. Den är dock inredd med lite tillägsisolering invändigt.


Ska se om det finns någon rökgastemp-mätare, annars blir det att investera!
Om jag jämnför med elvärme kontra pellets värme får jag bara reda på hur effektiv pannan är eller?

Nu är vi ju ute i onödigt god tid eftersom vi inte bott en natt där ännu, men jag har ändå funderat på om vi skulle skaffa en modern luft/luft-värmepump som tillskott. De nya ger ju väldigt mycke för pengarna så länge det inte går ner emot -20grd. Där vinner ju pellets...
 
Mät först rökgastemperaturen inan du investerar i ytterligare en halvdan lösning (luft luft är inte seriöst tycker jag)

Protte
 
luft luft är en helt suverän sak tycker jag. Ger allt som oftast 2kW värme /krona eller mer. Nackdelen är ju som sagt när det blir riktigt kallt. Då är den dyr...
 
Om du sätter den på ej störande plats ...kanske i bra läge till vedkaminen så kan du ha den till att sprida den riktigt goda vedkaminvärmen:cool:...helst när vargavintern är i antågande.. Angående ll vp`n
 
Vet inte riktigt hur kallt/dragigt Småländska höglandet ärmen du kan nog utgå ifrån att huset behöver ung 150kWh/m2/år (+-50 för hur bra/dåligt det är), då ska det gå c:a 234*150= 35.000kWh.
8ton * 4,8kWh = 38.400 kWh så det låter ju inte orimligt.

Med tanke på tilläggsisolering & 3glas ska du kanske ligga ned emot 20-24.000 kWh/år vilket skulle vara c:a 5t.
 
Redigerat:
Det är inte bara m2 som spelar in det är ju hur många i hushållet?=Hur länge det duschas och hur många C har man vill man /ha inne ...det är ju stor skillnad på 20C inne och 24 C ca 20 % på årsbasis...
 
Idag har vi fått nycklarna till huset och genast var vi där och fyllde pannan med vår pellets. Passade på att ta lite kort på åbäket så ni får se hur de ser ut! Samt lite av inställningarna. Dom säger mig INGET alls :)
En sak jag blev förvånad över var att elpatronen på väggen var påslagen?! Medans pelletsbrännaren jobbade för fullt?
201009301467-30.jpg
201009301468-30.jpg
201009301470-30.jpg
201009301471-30.jpg
201009301472-30.jpg
201009301469-30.jpg
 
Det med elpatronen, vad står den termostaten på? Troligen så är pellets termostaten högre så elpatronen slår aldrig på MEN om pelletsen krånglar så går elpatronen in före det fryser sönder.

Protte
 
Ahh, det tror jag han nämde. Han har ställt den på en förhållande hög temp för att om pannan blir kallare än 40grd så börjar några vattenpackningar att läcka tror jag han sa. Tydligen tråkigt nog ett vanligt bekymmer på äldre CTC.
Ska fråga honom när jag träffar honom nästa gång.
 
brännaren går nog mellan 68-80 C eller mellan 60-80 Beroende på processor Men skulle tippa på förstnämnda,så du kan utan problem ställa upp term till patronen till minst 50 gr om du vill ..den går ju inte igång för det;)
 
Ska läsa på Manualen som nattlektyr i helgen :)

Här kommer några utvändiga bilder helt i onödan :)
02-11162_2_1572-60.jpg
01-11162_2_1568-60.jpg

Här är vår värme-hjälp i köket :)
22-11162_2_5973-60.jpg
 
Ser fint ut, förre ägaren verkar vara lite pedant!
 
Dom städade 5ggr i veckan ungefär :) Och välgjorda renoveringar... Så jag är nöjd, för nu slipper jag ett tag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.