Hemmakatten
Jag förstår, att när oljan blir för dyr så köper man en pelletsbrännare och gör om tankrummet till ett pelletsförråd.
Men, om man bygger nytt eller konverterar från eluppvärmning, så är kanske inte en pelletspanna det optimala valet, eller??
En pelletspanna, eller ved- eller oljepanna, kräver ett pannrum med speciella krav på brandsäkerhet.
En pelletskamin kan stå i vardagsrummet (eller var som helst) och kräver inte något speciellt pannrum.
I dagens nybyggen verkar inte finnas utrymme vare sig för garderober, förråd eller förvaringsutrymmen, än mindre pannrum.
Borde inte pelletskaminer, framförallt vattenmantlade sådana, vara ett alternativ till pelletspannor???
 
Hemmakatten skrev:
Borde inte pelletskaminer, framförallt vattenmantlade sådana, vara ett alternativ till pelletspannor???
Absolut! Själv sitter jag här i vardagsrummet nu med pelletskaminen (vattenmantlad) brinnande. Skulle inte vilja gömma undan den i ett pannrum.
 
Finns det kaminer med ett sidoförråd? hur stor asklåda finns det i dom?

har en kompis som har pellets kamin.. den rymmer 1 säck(16kg) sen är det full..

nu i dessa temperaturer drar min pelletspanna 29kg/dygnet... Dock så bor jag i ett dåligt isolerat hus..

Hans Kamin har nått år på nacken.. Kanske har det blivit bättre nu? ett sidoförråd är nog nästan ett måste..
 
Faidros skrev:
[quote author=Per-Erik link=1141421943/0#2 date=1141490863]Finns det kaminer med ett sidoförråd?
Den enda jag känner till är Ecotec Tyr:
http://www.ecotec.net/pages/tyr_6.html
[/quote]

Thermia kommer oxå med en ved/pelletskamin med externt förråd..
Finns bild på www.mrpellets.se under Blogg
 
Själv funderar jag på att ha en Enviro EF-Thermo 28 (pelletskamin) som primär värmekälla i mitt hus som jag ska börja renovera till sommaren. Den ska kopplas till en ackumulatortank och sedan vidare till elementen. Kaminen har drygt 17 liters vattenmantel och enligt Biofuel en effekt på 25 kW. Hittade den här: http://www.biofuel.se/enviro.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.