Osäker på om jag lägger detta rätt.

Vi går i funderingarna att byta ut vår luft/vatten pump mot en pelletspanna när det väl är dags att byta pump dvs.

Huset har varit uppvärmt med olja ifrån början så att skorsten finns.
Frågan är om det är värt eller om man helt enkelt ska hålla sig till en luft/vatten pump?
Det jag saknar idag är den redigt goa värmen som man hade när man bodde i lägenhet
man får inte samma temp på vatten eller i radiatorerna (dem är original)

Samt att med en pelletspanna så värmar man ju hela skorstenen som går rakt igenom huset och det lär ju leda sig.

Vad säger ni som kanske har mer erfarenhet av detta?
 
Pellets är helt klart lönt det kostar inget extra att få ordentligt varme element. Se på kvalitetspannor med all automatik. ETA, Lindner Somerauer, Fröling. med flera
 
Sökte runt lite på nätet och en helautomatisk är givet enligt min mening.
Samt funderar lite på att kanske bygga någon form av bulkförråd inne i pannrummet så att vid leverans kan dem bara pumpa in pellets direkt, eller är det onödigt? Tänkte mer så att man slipper fylla på varje vecka.

Och kollar man prismässigt så är en pelletspanna billigare(?)
Jämfört mot en ny värmepump.
 
Redigerat:
Skaffa en ny värmepump istället. Driftkostnaden är mindre och du slipper sotning och brandskyddskontroller.
 
Driftkostnaden kanske är lägre men problemet är att man får ju skruva upp värmepumpen för att den ska orka med något och då får ju elpatronen jobba vilket tar död på det hela. Tex om man ska ta ett bad så vill man ha vettig temperatur och får får man gå in och välja extra varmvatten vilket helt går på elpatron och har man tur så får man 60-65 grader.

Det jag saknar med värmepumpen är just den redigt mysiga värmen som man har när man eldar, speciellt på vintern.
Därför jag har börjat tänka på en pellets istället.

Sotningen har jag inget emot, inte så jobbigt om man köper en av dem nyare pannorna som är helautomatiska.
brandskyddskontroller ser jag inte som något negativt.
 
Sätt in en kamin istället så får du riktig myseldning. Pellets kommer ändå inte tillfredsställa pyromanen som du uppenbarligen har i dig ;)
 
Danne_84 skrev:
Driftkostnaden kanske är lägre men problemet är att man får ju skruva upp värmepumpen för att den ska orka med något och då får ju elpatronen jobba vilket tar död på det hela. Tex om man ska ta ett bad så vill man ha vettig temperatur och får får man gå in och välja extra varmvatten vilket helt går på elpatron och har man tur så får man 60-65 grader.

Det jag saknar med värmepumpen är just den redigt mysiga värmen som man har när man eldar, speciellt på vintern.
Därför jag har börjat tänka på en pellets istället.

Sotningen har jag inget emot, inte så jobbigt om man köper en av dem nyare pannorna som är helautomatiska.
brandskyddskontroller ser jag inte som något negativt.
Så driftskostnaden blir lägre men ändå inte?

Hur varmt vill du ha det när du badar då? Mer än 60 grader?

Hur känner man skillnad på "mysig" värme och vanlig värme?

Sotningen är lika jobbig oavsett om du har automatisk panna eller inte bara mindre frekvent.

En dryg sotare som klampar in med skorna på och är spydig är inget jag saknar.

Men du verkar redan ha bestämt dig så jag tycker du ska göra som du tänkt.
 
Menade att elpatronen äter upp vinsten så att säga. Iofs så är inte varmvattnet den största orsaken utan värmevattnet.
Eldar man så kan man ju pumpa ut 60-70c till elementen medans med värmepumpen inte mer än 45-50c.
Eller så har jag bara dålig erfarenhet av värmepumpar(?)
 
Behöver du köra ut 60-70 grader på radiatorerna vid DUT (dimensionerande ute temp) så har du sttörre problem än att byta värmekälla. Du har antingen ingen isolering i huset eller väldigt underdimensionerade radiatorer (eller för få).
Jag hade helt klart börjat i den änden först.
 
Inte behöver men man kan. Elementen är byggda för högre temp än vad VPn klarar av att ge ut.
Är vad jag har fått höra.

En annan sak som är bra om man eldar är att man värmer hela murstocken samt skapar annat självdrag i huset. Som var tanken när det byggdes (har jag fått reda på iaf)
 
Jo, men det viktiga är väl hur varmt du får i huset, inte hur varma elementen blir. Jag har själv originalradiatorer från 1936 och kör sällan ut högre än 50 grader på systemet. Håller 22 grader inomhus.

Ska du montera in en ny effektiv pelletspanna, så lär du troligtvis behöva montera ett insatsrör med isolering i din skorsten pga låga rökgastemperaturer. Då får du inte så våldigt mycket värme ut i murstocken iaf.
 
Ok jag kan ha blivit matad med fel information ang den biten men problemet kvarstår med klen värme på vintern vilket är orsaken till tankarna om pellets. Tex så är det inte så skoj att ha ~17c i källaren, vill upp i 22 iaf.
Och att köpa ännu en VP för att kompensera känns ju mer som att nuvarande är för klen enligt min mening.
Och då hade det blivit billigare att skaffa pellets vad jag har fått reda på än att byta ut nuvarande VP.
 
Är skorstenen bra så elda på som det är. Rökgastemperaturen återvinns i huset. Sällan man sätter insatsrör i samband med pelletseldning. Kan dyka upp en del bra begagnade system nu när säsongen tar slut och med lite eget jobb behöver inte installationen bli dyr.
 
Håller inte riktigt med. För att undvika kondens i gamla skortstenar, så behöver man ofta hålla en onödigt hög rökgastemperatur. Detta resulterar då i dålig verkningsgrad. Alltså man eldar för kråkorna. Den lilla mängd spillvärme man kan tillgodoräkna sig från skorstenen blir dyr värme.
 
Ren mumbojumbo. Värmen kommer huset till del genom att skorstensstocken blir varm och avger den värmen till huset. Det är rökgastemperaturen vid skorstenstoppen som är förlust. Vanligtvis går det inte att få in ett insatsrör större än 100 eller 110 i en skorstenspipa och då kan man få problem med dåligt drag. Många brandinspektörer godkänner inte heller för smala insatsrör vid pelletseldning. Dragproblem kan leda till bakbrand och otrevligheter.
Någon märkbar skillnad i verkningsgrad kan man inte påvisa då värmen från pannan återgår till huset
Självdragsventilation och lite värme på vinden som håller möglet borta är ju andra självklara fördelar med att slopa insatsröret.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.