Hej.
Ny på forumet och inom området med pellets så söker därför råd av fler.

Sålde i våras pga skilsmässa vårt nybyggda hus med bergvärme och har sedan midsommar flyttat in i ett litet tvåvåningstorp från 1940 på 75 kvm +33 kvm ouppvärmd källare i kalmar.
Huset värms upp med en gammal oljepanna/vedpanna som de installerat in en pelletsbrännare på med vattenbruna element.
De tidigare ägarna informerade om att pga stigande pelletspriser senaste tiden så har årspriset ökat men att de i snitt gjort av med ca 10 säckar veckan när elementen måste vara igång. Frågat runt och alla instämmer med att det är mycket pellets och att något inte kan stämma. Enligt energideklarationen som utfördes av ägaren dessförinnan låg den med på lika hög förbrukning dock.
Det första jag gjorde var att dränera huset vid inflytt och tanken är att installera in två element där nere för att få ut fukten. Har nu stått i valet och kvalet om jag ska ta tag i taket som är gamla tegelpannor eller byta ut värmesystemet.

Har fått en offert på bergvärme med borrning, 6 meter foderröd och därefter 575 kr metern. (misstänker att foderröret blir 18 m då jag borrat en ny vattenbrunn under juni månad med 🤮)Installation samt pump en bosch 7800i 3-12 plus två nya element i källaren för 175.000 kr. Egentligen tyckte montören att jag skulle köpa 5000lw 6kw för 150.000 kr men efter rådfrågning med familjen tyckte de jag skulle ta den dyrare. Dels för att den kunde firman leverera omgående samt att den är inverterstyrd.

Har lagt otaliga timmar på att försöka läsa mig till vad som är bästa uppvärmningen, enklaste och billigaste i vardagen. Men samtidigt lagt ofantligt många timmar på att mecka panna.
Pannan är från 1989 och brännaren är från 2006 så jag misstänker att de inte lever så många år till. Haft montör ute som servade brännaren då tidigare ägare inte skött huset alls och jag ville gardera mig inför vintern. Visade sig att de inte sotat ur brännarröret så lufthålen i innerröret fick vi borra upp. Montören sa att den ser okej ut just nu men under två månader har den inte orkat tända upp pelletsen, matat fel mängd och larmar flera olika felkoder. Dock rättar den till sig efter att man tagit isär den och börjar om verkligen på nytt. Ett stort problem som jag även har är att ofantliga mängder obränd pellets ramlar ut och ned i askdelen. Halvmåne som sitter i fallröret sitter på plats men det är som att tändröret är för kort och pannan har lutning direkt så i snitt får jag slänga 1 säck på var 10 säck pellets som bara rullat ut..

Idag hade jag även sotaren här och då konstaterades att skorstenen behöver muras om högst upp då stenarna i alla kanaler har börjat lossna och vissa har ramlat ned. Detta var inget som besiktningsmannen påpekat utan bara att en plåt runt skorstenen behövdes åtgärdas.

Så vad rekommenderar ni? De som älskar pellets kör hårt på den stilen. De som älskar bergvärme förespråkar det.
jag som ensamstående tvåbarnsmamma som efter två månader redan tröttnat på att bära säckar, jaga pellets så fort det kommer in i lager, mecka med pannor till 24.00 på natten så jag kan få varmvatten och duscha inför jobbet tröttnar ganska fort.
(Att köra elpatron rekommenderas inte då varmvattenberedaren är kass i tanken och därför tappar den värmen och pannan eldar upp konstant. Det var vad montören sa och därför det går åt så mycket pellets, så elen skulle äta upp mig)

ska man satsa på bergvärme och den pumpen samt är det ett bra pris?
Ska jag härda ut och köpa ny brännare/panna den dagen den ger upp helt? Samt beställa in någon som myror om skorstenen.

Taket ska även det göras nästa säsong efter kontroll nu där det visade sig att det är torrt och tätt så det klarar sig över vintern.


Luft/luft är uteslutet då jag dels inte har en bra plats att montera den på för att få bra spridning i huset samt att vi skulle konstant sitta i blåsten och ljudet.

Tack på förhand.
 
Hej! Låter som det är dags att skrota pannan och pelletsbrännaren. Om du nyss borrat för vattenbrunn kanske man dock behöver vara försiktig med att också borra för bergvärme intill(?) Hör med en erfaren brunnsborrare. Numera väljer man oftast en luftvattenvärmepump till ett mindre hus i södra delen av landet. Men det förutsätter ju att man kan acceptera utedelen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
Skulle också säga luft vatten, med tanke på Kalmars milda klimat. Du lär spara en hel del i investering, och få en marginell skillnad i elförbrukning jämfört med bergvärme. Men innan man skaffar värmepump måste man säkerställa att radiatorerna är någorlunda rätt designade. Vet du vilken framtemp som behövs när det är -5c - 10c ute? Är det 1 rörsystem eller 2 rörsystem?

Tror pellets är passé faktiskt. I alla fall som huvudsaklig energikälla för villa.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Låter som det är dags att skrota pannan och pelletsbrännaren. Om du nyss borrat för vattenbrunn kanske man dock behöver vara försiktig med att också borra för bergvärme intill(?) Hör med en erfaren brunnsborrare. Numera väljer man oftast en luftvattenvärmepump till ett mindre hus i södra delen av landet. Men det förutsätter ju att man kan acceptera utedelen.
Tack för svar!
Du tycker det? För det känns galet att lägga ut 10 säckar pellets/vecka på 75 kvm. Räknade att kostnaden vinterhalvåret då landar på minst 3600 kr om priset på 90 kr säck håller i sig. Så något känns knasigt med den.
Vattnet var jag tvungen att borra då mäklare och säljare sa att brunnen var godkänd men det visa sig att gränsvärdet var 5 gånger högre än tjänligt på bajs. Så det kommer bli samma företag som borrar energibrunnen då jag tröttnat redan. Då blir vattnet på baksidan och energibeunnen på framsidan.

Luft/vatten utedelen finns ingen bra placering för heller då den hamnar ivägen för framtida utbyggnad av hus samt uppfarten.
 
B BSOD skrev:
Skulle också säga luft vatten, med tanke på Kalmars milda klimat. Du lär spara en hel del i investering, och få en marginell skillnad i elförbrukning jämfört med bergvärme. Men innan man skaffar värmepump måste man säkerställa att radiatorerna är någorlunda rätt designade. Vet du vilken framtemp som behövs när det är -5c - 10c ute? Är det 1 rörsystem eller 2 rörsystem?

Tror pellets är passé faktiskt. I alla fall som huvudsaklig energikälla för villa.
Var med först inne på luft/vatten men då jag inte har en bra plats för utedelen samt att säljaren kollade prisskillnaden på den pumpen och den billigare bergvärme han rekommenderade så kändes det som att det blev bättre med berg. Måste köpa en tvådelad för att få plats i källaren då det diffade 10 cm i takhöjd 😂

Framtempen har jag verkligen ingen koll på eftersom jag bara bott i huset 2 månader. Likadant rörsystem då jag aldrig behövt bry mig i något som har med hus att göra förutom barn, inredning och design. Men jag antar att allt sådant ska fungera eftersom han varit här och kollat på allt.
 
  • Gilla
Gurra 73
  • Laddar…
T Thel skrev:
Tack för svar!
Du tycker det? För det känns galet att lägga ut 10 säckar pellets/vecka på 75 kvm. Räknade att kostnaden vinterhalvåret då landar på minst 3600 kr om priset på 90 kr säck håller i sig. Så något känns knasigt med den.
Vattnet var jag tvungen att borra då mäklare och säljare sa att brunnen var godkänd men det visa sig att gränsvärdet var 5 gånger högre än tjänligt på bajs. Så det kommer bli samma företag som borrar energibrunnen då jag tröttnat redan. Då blir vattnet på baksidan och energibeunnen på framsidan.

Luft/vatten utedelen finns ingen bra placering för heller då den hamnar ivägen för framtida utbyggnad av hus samt uppfarten.
Gammal sliten panna och ganska gammal pelletsbrännare. Det ger en verkningsgrad max 75% när allt fungerar. Det ger i sin tur ett pris för värmen på 1,53 kr/kWh för pellets. Även om el-priset går upp till 2,50 - 3,00 kr/kWh i snitt inkl alla rörliga kostnader så ger bergvärme en värmekostnad på under 1 kr/kWh. Klart bäst med värmepump i det långa i loppet men det är en stor investering.
 
J Josth skrev:
Gammal sliten panna och ganska gammal pelletsbrännare. Det ger en verkningsgrad max 75% när allt fungerar. Det ger i sin tur ett pris för värmen på 1,53 kr/kWh för pellets. Även om el-priset går upp till 2,50 - 3,00 kr/kWh i snitt inkl alla rörliga kostnader så ger bergvärme en värmekostnad på under 1 kr/kWh. Klart bäst med värmepump i det långa i loppet men det är en stor investering.
Tack för din uträkning. Är så svårt att räkna ut sådant när man är helt grön på området.
Jag vet är det är en stor investering och att jag istället får en högre elförbrukning då jag nu bara har hushållselen. Men jag har de kontanta medlen att göra den och kände därför att jag kanske ska satsa?. För jag vill komma så billigt undan i vardagen som möjligt. Så man dels har mer pengar att sätta på spar men även så man inte behöver vända på varenda krona varje månad som ensamstående. Och blir det så stora kostnader på pellets hade jag hellre bott kvar i min tidigare bostad och lagt pengarna på ränta och amortering men bott i ett energiklassat hus. För jag trodde jag gjort värdens affär när man har ränta och amortering på 2300 i månaden men nu nu är ju pelletsen dyrare än huset!!!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ja att huset har ett bra och energisnålt uppvärmningssystem betyder mycket för att få låga driftskostnader samt att värdet på huset stiger i de flesta regioner i landet. Numera är tydligen energideklarationen det första husspekulanter tittar på eftersom energin kan bli en så oerhört stor del av driftskostnaden. En bra bergvärmepump bör hålla minst 20 år men kan kräva service vid en eller ett par tillfällen. Står huset ute på landsbygden och särskilt med långa luftledningar, kan det vara bra att låta en elektriker montera överspänningsskydd innan man installerar dyra el- och elektronikgrejer i huset. Måste kännas härligt med så låg månadskostnad för ränta och amortering!!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja att huset har ett bra och energisnålt uppvärmningssystem betyder mycket för att få låga driftskostnader samt att värdet på huset stiger i de flesta regioner i landet. Numera är tydligen energideklarationen det första husspekulanter tittar på eftersom energin kan bli en så oerhört stor del av driftskostnaden. En bra bergvärmepump bör hålla minst 20 år men kan kräva service vid en eller ett par tillfällen. Står huset ute på landsbygden och särskilt med långa luftledningar, kan det vara bra att låta en elektriker montera överspänningsskydd innan man installerar dyra el- och elektronikgrejer i huset. Måste kännas härligt med så låg månadskostnad för ränta och amortering!!
Haha jag fick inte ta del av energideklarationen förens efter påskrift av köpet. Men det är en helt annan historia då jag har en rättslig process om det då jag är uppe i kostnader på ca 800.000 i reparationer av saker säljarna sa var bra samt tak och dränering som jag visste om 🫣
Elledningar går i marken men har en elektriker som ska dra om elen i källaren då den är gammal ojordad och saknar jordfelsbrytare. All el i resten av huset måste även dras om då säljarna sa att en firma gjort den men var tydligen en "elektriker" från Tyskland som kopplat hejvilt.
Är det något mer jag behöver tänka på? Ventilationen i nockvinden behöver jag väl åtgärda eftersom det är självdrag i huset och murstocken inte kommer användas. Är bara en lite vind med isolering vid nock resten är kattvindar.

Ja den månadskostnaden ska jag ju inte klaga på vet jag. 😊
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Oj det är väldigt mycket pengar för reparationer. Men gamla hus kan kräva väldigt mycket åtgärder, det har ju trots allt stått där sedan 1940. Under krigsåren tvingades man också spara in på mycket och ta det man fick tag på så det kan vara lite speciella lösningar i huset. Låter bra att se över elinstallationen. Slutar man elda i skorstenen bör man sätta en plåthuv över som skyddar den från regn och snö. Finns även i kombination med s.k. Aspirotor för att få drag/ventilation i skorstenen med vindens hjälp istället för eldning. För isoleringen bör man anlita en expert som bäst kan föreslå lämpliga åtgärder på huset. Isolering som delvis kan suga åt sig fukt är lämpligt på vinden där fuktig inomhusluft kan stiga upp genom vindsbjälklaget och orsaka fuktproblem på vintern.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj det är väldigt mycket pengar för reparationer. Men gamla hus kan kräva väldigt mycket åtgärder, det har ju trots allt stått där sedan 1940. Under krigsåren tvingades man också spara in på mycket och ta det man fick tag på så det kan vara lite speciella lösningar i huset. Låter bra att se över elinstallationen. Slutar man elda i skorstenen bör man sätta en plåthuv över som skyddar den från regn och snö. Finns även i kombination med s.k. Aspirotor för att få drag/ventilation i skorstenen med vindens hjälp istället för eldning. För isoleringen bör man anlita en expert som bäst kan föreslå lämpliga åtgärder på huset. Isolering som delvis kan suga åt sig fukt är lämpligt på vinden där fuktig inomhusluft kan stiga upp genom vindsbjälklaget och orsaka fuktproblem på vintern.
Nog.
Tak och dränering visste jag om. Hade även på känn pannan. I framtiden visste jag även om att fönster och panel behöver underhållas. Men inte att en ny vattenbrunn behövde borras, elen behövde dras om, lokalisering sanering och återställning av hästmyror, uppgrävning och omgrävning av den nya trekammarbrunnen som de lagt dit efter beslut om att den gamla brunnen är utdömd från kommunen. Visade sig att den gamla brunnen visste lever och den nya är påkopplad på den gamla bara och därför har fel lutning med alla rör m.m. Så måste bila upp två betongtrappor och källaren för att dra om det. De sa samt mäklare och besiktningsman att alla dessa saker var fixade och inget man behövde göra så vart en chock när jag dränera om och såg att gamla dräneringen av dagvattnet och grundvatten var kopplad till den nya inflitrationen.... likaså att komma in i huset och halva övervåningen svärmar av flyghästmyror. Eller att vi klippte gräsmattan och såg då att de bara tryckt ned i skarvsladdsdosa i gräset som kom fram nu och som går till trekammarbrunnen och där nere hänger en vanlig stickkontakt till pumpen över vattnet.
Så tanken var att bygga ut huset med större kök och extra sovrum. Dessa planer är nu lagda på is 😂
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Sätt in bergvärme... då kan du kyla kåken med det kalla från borrhålet om man vill
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vector skrev:
Sätt in bergvärme... då kan du kyla kåken med det kalla från borrhålet om man vill
Hade det i min tidigare villa och det var överlägset bra! Plus att då slipper jag lukten från gödsel när jag vädrar då jag har åker runt hela huset 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Pelletspriserna har fördubblats de senaste fem åren. Väldigt mycket upp bara de senaste två åren pga att många på kontinenten ersätter naturgas och el med pellets. Det har gjort att även jag som eldat pellets i 20 år börjat fundera på bergvärme.

Det ska inte falla ut mer än möjligen enstaka oförbrända pellets ur brännaren då är det något som är helt fel. Det är ett tecken på att den får för mycket pellets i förållande till luftmängden. Vad är det för typ av brännare? Jag har råkat ut för detta på en Viking Bio och det berodde på att det gått hål på det yttre brännarröret. Luften läckte ut ut brännaren utan att blåsas genom rostret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Pelletspriserna har fördubblats de senaste fem åren. Väldigt mycket upp bara de senaste två åren pga att många på kontinenten ersätter naturgas och el med pellets. Det har gjort att även jag som eldat pellets i 20 år börjat fundera på bergvärme.

Det ska inte falla ut mer än möjligen enstaka oförbrända pellets ur brännaren då är det något som är helt fel. Det är ett tecken på att den får för mycket pellets i förållande till luftmängden. Vad är det för typ av brännare? Jag har råkat ut för detta på en Viking Bio och det berodde på att det gått hål på det yttre brännarröret. Luften läckte ut ut brännaren utan att blåsas genom rostret.
Montören som installerade brännaren 2009 (skrev fel i trådstart 2006) var han som gjorde servicen början av juli och han har kollat mängden och säger att den stämmer och förstår själv inte varför den åker ut. Han ändrade om mini nivå när pannan ska starta och slå av samt ändrade om så den går på maxeffekt konstant. Dock orkar inte varmvattenberedaren hålla tempen länge så pannan måste starta ofta. Så moment 22 idag. Behöver inte ha full värme på vattnet sommarhalvåret då jag inte duschar varje dag. Men då blir jag aldrig av med fukten i källaren eller dra jävligt mycket pellets åt kråkorna för att ha varmvatten till att tex handdiska kastuller och få värme i källaren. Även när element installeras. Brännaren är en Ariterm px22 och som du ser på bilderna är det mer obränd pellets i tunnan än aska. Pannan är från 1989 enligt dekalen och paskan/pellets hamnar i luckan längst ned.
 
  • En smutsig plasthink med foderpellets och pulver. Används troligtvis för att mata djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt pannrum med rör, cistern, och värmeanläggningsutrustning. Slitna väggar och teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, motor, elledningar, stålrör, anslutningar, underhållsbehov, mekaniska komponenter, arbetsmiljö, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen aska lucka på en vedeldad kamin, rostig, sliten, synliga skruvar, kedja i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.