Har idag fått rådet av en energirådgivare att byta olja mot pellets. Finns det någon som kan rekommendera någon panna som har lite erfarenhet av den?
 
Ctc ecoflex för 41000:- här inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/index.htm

Har ingn erfarenhet av den än men om några veckor ska jag justera in en sådan..
Det är samma brännare som thremia har o den har jag pillat mycket i, Pannan är oxå istortsätt samma som thermia biomatic som ja justerat in hos en kompis som är mycket nöjd.. :)

ctc pannan har shuntstyrning med inne o utegivare som standard..
 
Om du redan har en oljepanna som inte är allt för sliten kan du ju troligen köpa en pellets brännare och köra den i Oljepannan..

lite billigare änn att köpa en helt ny panna.. Dock så är det mera jobb i form av sotning & asktömning..
 
Tack för svaren! Vi har en oljepanna idag men den måste bort. Det blir en helt ny anläggning. Ska man ha ackumulatortank? Vad kan det kosta på ett ungefär med en riktigt bra panna och installation?
 
Vi kör en JOKER från Värmebaronen, tillsammans med deras pelletsbrännare VIKING BIO. Mycket nöjd. Skar uppvärmningskostnaden med över 60% mot tidigare oljeförbrukning.
 
Det låter ju helt fantastiskt bra! Kommer du ihåg vad ni betalade?
 
villahuvudsta skrev:
Det låter ju helt fantastiskt bra! Kommer du ihåg vad ni betalade?
Vi betalade 60 000 kr (2003), men då ingick det även en del andra rörarbeten, ny cirkulationspump, nytt expansionskärl etc. samt demontering och bortforsling av oljetank.
 
Har ni ingen ackumulatortank?
 
Hur stora förråd har ni eller har ni pellets på säck? Vi ska ett förråd då huset är på 209 kvm och 140 kvm i biyta.
 
villahuvudsta skrev:
Har ni ingen ackumulatortank?
Nej. Finner ingen funktion med den.

villahuvudsta skrev:
Hur stora förråd har ni eller har ni pellets på säck? Vi ska ett förråd då huset är på 209 kvm och 140 kvm i biyta.
Vi körde första vintern på småsäck, men sedan byggde jag ett bulkförråd där oljetanken tidigare var placerad. Minsta mängd bulkpellets för att få fraktfri leverans är 3 ton. Det tar cirka 4,5 m3 volym. Men det är svårt att fylla det helt fullt, så ett förråd på typ 6 m3 är att rekommendera. Vårt är på knappt 8 m3 om jag minns rätt. Så vi får i 4-5 ton som max.
 
Har hört att det inte sliter lika mycket på pannan/ brännaren. Man kan även koppla en solslinga på den och få varmvatten sommartid. Lät bra när energirådgivaren sa det! Någon som vet om det är värt det?
 
villahuvudsta skrev:
Har hört att det inte sliter lika mycket på pannan/ brännaren. Man kan även koppla en solslinga på den och få varmvatten sommartid. Lät bra när energirådgivaren sa det! Någon som vet om det är värt det?
Visst skulle det rent teoretiskt kunna innebära längre gångtider för brännaren. Detta skiljer sig väl också något mellan olika typer av brännare. VIKING BIO är övermatad, och har ingen underhållsglöd. Den använder ett tändelement några minuter vid uppstart. Samtidigt har den begränsningar i hur länge den kan gå (tror det är 90 minuter) innan den automatiskt gör en omstart ändå, bl.a. för avkylning.

Hur det än är, så har du ju alltid förluster i transporten mellan pannan och acc-tanken. Under sommartid går vår brännare 1 gång/dygn för att producera varmvatten, och förbrukar då cirka 3,5 kg pellets (= ungefär 7 kr).

Men är du inne på solslingor, så skall du självklart ha en acc-tank. När vi bytte så fick jag uppfattningen att kostnaden för installation av slingor och det som behövdes för att det skulle fungera inte alls stod i relation till inbesparingen.
 
Ja, det är möjligt att det inte lönar sig för jag vet ju inget pris ännu. Känns bra att ni tar er tid att svara på mina frågor då man vet att en försäljare gärna vill sälja mycket och dyrt! Fast vi kan gärna betala om vi vet att vi får något som är riktigt bra och då känns det skönt att få svar från någon med erfarenhet. Då menar jag er som svarar på forumet och inte är ute efter att sälja. Tack Go For It!
 
Jag kör pellets mot acktank (500 l) med beredare men det skulle varit slingor istället då man får ut mer vv ur tanken el förvärmningsslinga innan beredaren..

Kör med eltändning april-nov övrigt med underhållsglöd.. Brännaren går nu knappt 2 tim var 36-48:e timme beroende på hur mycket vv vi gjort av med..

Har en årsförbrukning på 4,6 ton o ett bulkförråd på 13,5 m3/ ca 8,5 ton så man behöver inte fylla så ofta om man inte vill.. :)
Varför jag gjorde ett stort förråd är för att det ev kommer att bli mängd rabbat i framtiden på pellets o kanske även sommar rabbat för att få jämnare försäljning under året..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.