Hej, jag funderar att utöka vår pelletspanna med en tank och koppla på solpaneler. Tanken är att man dessutom kan elda med ved då vår panna är av kombityp (fd olja/ved) och då är tanken ett måste... eller? jag vill i den mån det går klara mig med sol på sommaren och frågan är vad som är mest vettigt - el eller vacumrör - och hur regleras det så att vattnet inte blir för varmt... jag har ingen pool annars hade det varit ett alternativ.
Nu har vi rätt häftiga men gamla radiatorer på båda plan, men vill kontinuerligt byta till golvvärme eller panelvärme, frågan är bara hur pass tätt huset behöver vara för att klara uppvärmningen.

Snälla ge mig lite råd, jag blir vimmelkantig av alla reklam/artiklar.
 
H
Ska du värma med pellets så är en pelletspanna eller en begagnad oljepanna mest ekonomisk. Kombipanna ger sämre verkningsgrad med pellets. För vedeldning är en kombipanna helt värdelös. Vedluckan kan användas för nödeldning vid avbrott i elströmmen men värma ett hus fungerar inte.
Solfångare är miljövänligt men betalar sig bara på mycket lång sikt.
Du tjänar mer på att docka in en luft-vatten pump som komplement till pelletseldningen då det verkar som att du har ett lågtemperatursystem med stora radiatorer.
 
Tack för dina synpunkter... har tänkt på en luftpump kopplat till till vattenburet tidigare, kommer ifråga den dan som pannan havererar... eller kanske innan, om du menar att det finns vinster med det... förra säsongen (augusti 08 -augusti 09) förbrukade vi pellets för knappt 12000 och i det ingår uppvärmning av våra 160 m2 och tappvatten... denna säsong 3-4 tusen mer är jag rädd. Tror du att vi skulle kunna komma billigare undan?
Men låt oss fundera på en acktank - skulle en sån, förutom en större mängd varmvatten att bada i - ge nån besparing? Som det är nu jobbar pelletsbrännaren som oljebrännaren, startar/ stannar på order från termostaten och jag tror att det är en del värmeförluster, som iofs håller källaren torrare.
 
Redigerat:
Ska man köra pellets mot acktank bör pannan inte ha mer än 60 l vattenvolym
 
Vad har solpaneler för återbetalning och vad kostar det?
Tycker det verkar vimsigt när de gick igenom detta på TV då det verkade som de ibland pratade om solpaneler och ibland om solceller?

Hur stor yta (taket) måste täckas för att du ska kunna hämta hem, låt oss säga 10 dagars gratisuppvärmning/år?
 
Generellt säger man paneler om sådana som värmer vatten och celler om de som ger el. Paneler är dyrt och betalar sig väl på 20 år eller mer, celler är mycket dyrare och krångligare, inget man gör själv.
Solpaneler kan du bygga själv och billigt (under 10.000) om du är händig och lite intresserad. Färdiginstallerade har jag dålig koll nu för tiden, googla och du skall finna priser garanterat ;)

Oktober till Mars ger solen i princip noll, under den perioden har du minst 3/4 av årets förbrukning.
Så under de månader solen ger mest har du minst behov.
Ska du ha solpaneler måste du ha ackumulatortank.

Men det är givetvis ganska skönt för både psyket och samvetet att varmvattnet större delen av sommaren är gratis och soluppvärmt :)
Vi eldar med pellets i dålig (för stor) panna och acktank med solpaneler, 12kvm. April till september förra året startade vi brännaren kanske 10 gånger, en mulen dag i juni ger nog med varmvatten för 2-3 dagar (5 i familjen).

slut på bloggande :)
 
Redigerat:
Jag ser solvärme som en svårhanterlig energikälla (vacuumrör) då det finns risk för att det blir för varmt i systemet... är det nån som vet hur det ligger till? Måste man inte dumpa värmen i tex en pool eller liknande? Jag önskar jag kunde investera i solceller istället, men det lär vara dyrt och de måste hållas rena på ytan för att fungera optimalt... fast man monterar dem i viss lutning ändå...
 
Jag vet inte hur vakumrör fungerar men det finns ju plana också, kanske var vanligare förr då mina är 7år gamla. Ungefär...noll, energi har jag lagt på mina paneler.
Jag TROR att ackumulatortank eller pool är ett måste och har du det så har du inget att oroa dig över.
 
500-750 l acktank o 60 rör behöver man aldrig vara orolig för att det ska gå i kok ;)
Med 60 rör o 500 l tank kanske man får ut 2500 kWh/år i bästa fall, Det är inte sol alla dagar o med en bra iolerad tank o måttlig vv förbrukning måste det vara sol varannan dag för att solen ska stå för allt vv..
Så lönsamheten är inte så lysande om man funderar på att installera nytt o tänkt ha VP/Pellets för då blir det en dyr installation då även en acktank behövs + solfångarna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.