Hej, köpte nyligen ett hus med pelletsbrännare som uppvärmning. Har ingen tidigare erfarenhet av pellets. Det har fungerat smidigt i en månad med sotning osv. Idag skulle jag sota igen, inga konstigheter. När jag sedan skulle starta igång maskinen igen verkar den inte riktigt vilja komma igång..

På brännaren lyser "drift" grönt, inget mer. På pannan blinkar "start"lampan grönt, den längst till vänster på bilden. Den blinkar i intervaller med en lång och en kort blinkning.

Testade att byta till elvärme och det verkar fungera. Pannan har åtminstone gått från 40 till 47 grader på mindre än 10 min.

Jag har ingen manual och vet inte heller något modellnamn mer än vad som syns på bilderna. Även om det går att köra på el så känns det spontant som att det blir en hel del dyrare.. Så, är det någon som har någon idé om vad som skulle kunna vara fel?
 
  • Kontrollpanel av pelletsbrännare som visar temperatur 46C och olika statuslampor, en blinkar grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel av pelletsbrännare med mätare som visar 47 grader och en blinkande grön lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletsbrännarens kontrollpanel med indikatorlampor och varningar, damm runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inga lampor som lyser på brännaren. Verkar var helt svart.
 
Har du inte satt i kontakten på brännaren?
 
Syns inte jättebra på bilden ser jag nu men på brännaren lyser drift lampan grönt
 
Om du slår om till enbart brännaren händer inget?

Edit: vredet ett hack till vänster
 
Som det är nu borde känns det som att brännaren annars inte startar förrän vid 60°
 
Här syns det bättre
 
  • Tre runda indikatorlampor på en smutsig panel, den översta lyser gult och är märkt DRIFT, de andra är släckta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Violina Violina skrev:
Om du slår om till enbart brännaren händer inget?

Edit: vredet ett hack till vänster
Precis, brukar ha den ett steg till vänster så att den bara kör på brännaren. Men av någon anledning ville den inte starta denna gången..
Violina Violina skrev:
Som det är nu borde känns det som att brännaren annars inte startar förrän vid 60°
Hur kan du se att den borde starta vid 60°?

Nu har eldriften dragit upp den till 70° och den lampan som tidigare blinkade lyser nu konstant. Jag har ställt tillbaka till att bara köra på brännaren så får vi se om det fungerar bättre nu
 
Om du ser skalan här så börjar den på 60°
Värmepannans kontrollpanel med inställningar och temperaturvisning, röd pil pekar på början av en skala vid 60°.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du har ingen tidsfördröjning på brännaren?

Edit: Om du lyfter av höljet på brännaren så är det det röda drevet
Närbild på ett kretskort med röda, gröna och blåa justeringsrattar inuti en brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha! Den detaljen har jag inte lagt märke till.. Brukar normalt köra bara på brännaren och den brukar starta upp direkt så ingen tidsfördröjning vad jag vet.
 
Har samma brännare men en annan panna, sambon hade tidigare "samma" kombo som du i sitt hus
 
  • Gilla
NielsenEmil
  • Laddar…
Hehe.. Det finns inget rött drev på min..
 
  • Närbild på ett kretskort utan rött drev i en elektronisk enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan har stått på elvärme hela dagen, testade att slå över på brännaren igen. Klick sa det, så började den mata in pellets precis som den ska.. Har ingen aning om vad som gick fel i förmiddags men det verkar ha löst sig själv nu 😁
 
Märkligt, men skönt att det löst sig!!
 
  • Gilla
NielsenEmil
  • Laddar…
Downloda handböckerna till pannan och brännaren är det första du ska göra. Hur ska du klara dig annars. Allkt viktigt står att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.