JAg har en stor vattenmantlad kamin som jag eldar flitigt i har även en varvtalsstyrd rökgasfläkt på skorstenen så jag kan ställa draget hur ja vill. Är dessutom egensotare så jag sotar själv en gång i måndaden

Problemet med vedeldandet är dock att det då och då inte hinns med eller att veden tar slut ...blir ju 15-20kubik om året....

Läst runt om att elda i pelletskorg och åsikterna spretar rejält.... Vill ju inte att det ska bli någon tjärbildning. Anledningen till detta är ju att rökgaserna från pelletsen inte brinner. Vad är orsaken till detta? Trist att testa och sedan få massa tjära i skorstenen.... går ju inte att få bort ...

Att det blir för varmt är inget problem eftersom jag har ett vattenmagasin på 750L
Draget borde gå att labba med

Om det nu inte är en bra ide så skulle ja ju kunna ösa in en skopa på glödbäden vid varje ilägg. Blir ju många vedklampar mindre per säsong... borde la brinna bra om man lägger in en liten mängd, 0.5L eller nått ??
 
Redigerat:
Blanda briketter med ved brukar gå betydligt bättre.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ok men hur är ekonomin att elda briketter??

Sedan va ju frågan vad som krävs för att det ska funka. Det som står skrivet runt om på forum är ju bara om det funkar eller ej inte varför det funkar för vissa men inte för andra. Eftersom ja kan styra draget känns det som att ja har förutsättningarna att få det att funka. Men det kanske är andra faktorer som avgör?
 
Det finns säkert någon som lyckats elda en sågspånshög åxå. Har du tur så fungerar din eldstad till pelletskorg. Varför inte prova.Att vika ihop en korg som håller några eldningar är enkelt. Learning by doing. Briketter o pellets är ganska lika prismässigt och briketter brinner bäst tillsammans med 25-30% ved
 
Köpt lite pellets och testat att lägga in en skvätt tillsammans med veden. Brinner på som bara den.

Men räknade som hastigast på det. 16kg kostar 40kr, samma pris på alla ställen ja kollat på, även vid köp av hel pall som man hämtar själv... 16*4.9=78.4kWh i energiinehåll. Sedan lär man ju tappa x antal % dels i verkningsgrad men även lite läck från acctank osv osv ... besparingen jämfört med el blir ju alltså inte särskillt stor. Läst folk som påstår en faktor 3 men med detta räknexempel så snackar vi ju optimistiskt räknat 70kWh för 40kr.....
 
Köpt en korg för att testa, 14L brinntid 3h enligt anvisningen .

Tände för 30 min sedan och det brinner på bra. Justerat draget så det ser "lagom" ut.

14Liter =>8.4kg=>40kWh i energi
Räknar man med optimistiska 90% verkningsgrad=>36kwh för 18kr.
Om det nu brinner i 3h snackar vi dock 12kW i snitteffekt vilket låter väl mkt. Kaminen är på 11kW och när jag eldar med ved så upplever jag det MKT varmare både framför kaminen och tempökningen på vattnet som cirkulerar så det verkar ju minst sagt skummt... antingen eldar jag alldeles för hårt när ja eldar med ved eller så är det glädjesiffror på pelletsen

Men ska man lita på ovan siffror kan det jämföras med 7/3 *14=32.6 liter blandved. Köper 2.5kubik för 1000kr => motsvarande laddning ved i energi kostar alltså 13kr

Antar att de siffrorna är minst lika sanna så det känns ju helt klart motiverat att köpa ett gäng säckar och kompletera vedslitet med .
 
Och nu? :)
 
sånn skit :) det brann fint i 1.5h därefter va nästan allt utbrunnet och nu har det legat och glött 2 cm i botten i 1.5h.... så... vart har energin tagit vägen? inte till vattnet iaf..... den 1.5h det brann bra så gav det ju såklart värme men inte på långa vägar samma som när ja eldar på med ved ved så snitteffekten på 3h känns ju som långt från 12kW. SKulle inte va förvånad om det bara va 4kW eller ännu lägre....dvs mkt dyrare än el....

Förstår ju att det inte är optimalt att elda pellets såhär men ja vill ändå förstå vad problemet är... Det går ju trots allt att labba med både drag primär och sekundärluft... vill ju gärna få det att funka tillräckligt bra för att klå elpatronen....


Om det nu är sant att energiinehållet är 4.9kWh/ kg så måste alltså energin ha gått ut i oförbrännda gaser? Alltså borde ökat sekundärdrag hjälpa. Stryper man primären och ökar skorstensfläkten får man mer sekundär... får la labba lite med det ja köpt...
 
A Arne999 skrev:
sånn skit :) det brann fint i 1.5h därefter va nästan allt utbrunnet och nu har det legat och glött 2 cm i botten i 1.5h.... så... vart har energin tagit vägen? inte till vattnet iaf..... den 1.5h det brann bra så gav det ju såklart värme men inte på långa vägar samma som när ja eldar på med ved ved så snitteffekten på 3h känns ju som långt från 12kW. SKulle inte va förvånad om det bara va 4kW eller ännu lägre....dvs mkt dyrare än el....

Förstår ju att det inte är optimalt att elda pellets såhär men ja vill ändå förstå vad problemet är... Det går ju trots allt att labba med både drag primär och sekundärluft... vill ju gärna få det att funka tillräckligt bra för att klå elpatronen....


Om det nu är sant att energiinehållet är 4.9kWh/ kg så måste alltså energin ha gått ut i oförbrännda gaser? Alltså borde ökat sekundärdrag hjälpa. Stryper man primären och ökar skorstensfläkten får man mer sekundär... får la labba lite med det ja köpt...
Väcker liv i tråden då jag försökt med samma som @Arne999.

Hur går det med labbandet?
Har du kommit fram till något som funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.