Tjena!

Har en keddykassett i gjutjärn monterad i den öppna spisen hemma. Eldar med ved i den i vanliga fall. Problemet med veden är ju att man får fylla på titt som tätt. Så jag tänkte på en pelletskorg, vore väl schysst att tända på en sådan på kvällen och lägga sig o kika på tv samtidigt som kassetten ger värme utan uppassning.

Någon som tillämpar detta hemma? Kan detta skapa problem på något sätt? För varma rökgaser? Vore roligt att få lite synpunkter från andra som kört med pelletskorg.
 
hej. det är ytterst sällan som pelletskorgen uppfyller nyttjarens förväntningar. Äfab har bl.a gjort en del tester med någorlunda hyfsat resultat men det är olika hur luften tillförs och hur p-korgen är beskaffad. www.brattnebruk.se har oxo nåt. Om du vill ha ett större värmemagasin som håller värmen över natten så går det att placera ett stenmagasin ovanpå kassetten, och fortsätta att elda ved.
 
Hej! Jag har testat en pelletskorg i min kassett. Det fungerar inte alls bra. Det brinner bara lite och blir inte speciellt varmt. Pellets behöver nån typ av fläckt som blåser luft på elden hela tiden om det skall fungera.
 
Anledningen till att jag fråga var att jag såg Byggmax hade korgar för 79kr. Eftersom jag har pelletsuppvärmning på huset sedan tidigare tänkte jag att det kunde vara gött att ställa in en korg emellanåt lite smidigt i keddyn också!
 
Frasse fräs skrev:
Anledningen till att jag fråga var att jag såg Byggmax hade korgar för 79kr. Eftersom jag har pelletsuppvärmning på huset sedan tidigare tänkte jag att det kunde vara gött att ställa in en korg emellanåt lite smidigt i keddyn också!
Menar du verkligen att 79kr är för mycket pengar att prova smidigt som du säger. Det är fråga om samma ved i pellet och samma spis. Det finns ingen ved som lyser lika länge som TV. Om du vill att veden brinner sakta, så måste du stänga luckor och andra lufthål i kassetten.
 
Pjohan skrev:
Menar du verkligen att 79kr är för mycket pengar att prova smidigt som du säger. Det är fråga om samma ved i pellet och samma spis. Det finns ingen ved som lyser lika länge som TV. Om du vill att veden brinner sakta, så måste du stänga luckor och andra lufthål i kassetten.
Låter som du blev arg? Skrev jag något fel? Nej jag tycker inte att 79kr är för mycket pengar för att prova, men jag var nyfiken på om det fungerar och alstrar någon värme? Det där med elda ved i kassett kan jag redan, tänkte det kunde vara trevligt med något som ger värme 2,5-3tim utan uppassning.
 
Om jag slänger in en rejäl brasa med björkved så ger insatsen garanterat värme efter 3tim, annars så finns det sten att köpa och lägga runt kaminen för att lagra värmen. Sen som nån skrev om att man skall stänga tilluften till kassetten är inte att rekomendera, pyreldning ger mycket sot och annat i skorstenen.

Är åxå lite nyfiken på pelletskorg, men jag tänkte elda flis i den istället, kan vara värt att testa, men jag tänker nog bygga en egen, inte för att vara snål utan för att jag kan! och dessutom har jag en del sträckplåt till övers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.