Hej!

Någon här på forumet som har några erfarenheter av pelletskaminer. Funderar lite på en sådan men den har lite dåligt rykte. Var inne senast i går på eldabutiken men dom har slutat sälja sådana pga av alla fel dom hade. Någon som har en sådan hemma???? Tacksam för tips Mvh David i skåne
 
Jag satte in en Thelin 2000 i mitt förra hus och har inte mycket annat än gott att säga om den. Inte ett enda problem under 2 års tid. Det är dock en lite gammalmodig modell utan en massa elektronik. Man får tända själv och stänga av när det blivit varmt eller med timer. Skall man anmärka på något så kanske det är att det tog ett litet tag innan man vande sig vid fläktljudet...
 
Croft skrev:
Jag satte in en Thelin 2000 i mitt förra hus och har inte mycket annat än gott att säga om den. Inte ett enda problem under 2 års tid. Det är dock en lite gammalmodig modell utan en massa elektronik. Man får tända själv och stänga av när det blivit varmt eller med timer. Skall man anmärka på något så kanske det är att det tog ett litet tag innan man vande sig vid fläktljudet...
Vilken prisklass låg den i. Var inne o tittade på deras hemsida den såg rätt trevlig ut. Gav den bra värme??
 
Jag håller just på att köra igång min nya lilla pelletskamin. Lite mickel är nog inte ovanligt när man från början inte är så haj på elektroniken. Testar också olika pelletskvalitéer för att se vilken sort som ger minst problem. Men när den kör på - huj då blir det snabbt mycket varmt i hela huset!

Jag har gott hopp om att bli vän med kaminen!
 
Om jag inte minns helt fel så kostade den 23.000:- då (2002) Jodå värmen var det inget fel på. Byggde till en liten stuga på 50 kvm till 90 kvm och passade då på att stoppa in kaminen. Direktel egentligen men det var inte ofta den var på. Kaminen stod och pluttrade och gick på lägsta fart och det höll en grundvärme i hela huset runt 19-20 grader. Stödeldade på kvällarna med vedkamin när det belv riktigt kallt men det var bara för att jag var för snål för att dra på pelletskaminen mera  ::)  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.