Jag funderar på att bygga pelletsförråd på min kallvind. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Inte än.. Men om någon månad ska min kompis fått igång sin pellets anläggning med förråd på vinden..

Men det är inga problem att ha förrådet på vinden bara yttertaket är tätt... ;)
 
Något jag kommer att tänka på är den extra vikten som kommer att hamna på vinden. Kontrollera att takstolar mm håller för denna extra vikt. Vet att farsan hade problem på landet där kalvinden blivit belamrad med överblivet virke från byggtiden. Det blev många kilo extra på et takstol som inte alls va gjord för sådan typ av belastning.
 
Snuttjulle skrev:
Något jag kommer att tänka på är den extra vikten som kommer att hamna på vinden. Kontrollera att takstolar mm håller för denna extra vikt. Vet att farsan hade problem på landet där kalvinden blivit belamrad med överblivet virke från byggtiden. Det blev många kilo extra på et takstol som inte alls va gjord för sådan typ av belastning.
Naturligt vis.. :-[
 
Att ha några ton pellets på vinden skull inte jag våga ha iallafall :-/
 
Det handlar väl om 3-4 ton. Lite blötsnö på taket är snabbt uppe i den vikten.
 
Riddarn skrev:
Det handlar väl om 3-4 ton. Lite blötsnö på taket är snabbt uppe i den vikten.
Jovisst men inte kommer det att snöa mindre bara för att dom har pelletsförrådet på vinden heller?
 
wertok skrev:
Jovisst men inte kommer det att snöa mindre bara för att dom har pelletsförrådet på vinden heller?
Byta till ett glatt plåttak så snön glider av? ;D

Mera allvarligt, kanske är takstolarna överdimensionerade, kanske finns det en bärande vägg ungefär under förrådet. Det behöver kollas men det är goda chanser att det är rimligt.
 
Antar att bulkbilen orkar blåsa till vinden på Ditt hus?
Men hur högt KAN den blåsa?
Mitt hus ligger ca en meter över gatunivå och är två våningar med suteräng, suterängplanet mot gatan.
Till från gatan till överkanten på ett pelletsförråd på vinden skulle det alltså bli ca 1+2+2+2+2 meter.
Man skall ju inte ha mer än 10 meter från bulkbilen till förrådet, men kan nio av dem vara rakt upp?
 
Det är nog så att de 10 första metrarna är gratis, sen får chauffören skarva i förlängningsslang vilket tar tid (o pengar) Skulle de sätta fullt tryck så kunde du få pelletsen upp till vinden på kaknästornet.
 
S
tror pelletsen får sämre skick om du blåser dem för långt, men det är säkert inga problem att blåsa uppåt det gör nog detsamma... dock tumlar de runt å slås sönder i slangen så man skall inte blåsa för mycket
 
Det är inget problem med 10 meters höjd o som skrivits så är dom 10 metrarna från väg till anslutning så inget hindrar om du har längre men lägger ut egna rör/slang själv, 40 meter va då inga problem att blåsa då jag följde med en kompis som har bulkbil..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.