Vi var tvungna att byta panna förra året. Tänkte prova något nytt, nämligen pellets.
Försäljaren (Stuvsta Rör i Huddinge) rekommenderade CTC 1200 Family, en kombipannna som kunde utrustas med pelletsbrännare. Offert lämnades på hela härligheten, och pannan installerades....
.... men inte pelletsbrännaren, för den hade dragits tillbaks från marknaden av tillverkaren (Bentone).

Det här var i mars 2002. Sedan dess väntar vi på att kunna använda vår nya panna med något annat än el. Och el är dyrt, som ni vet. Att vi brännt av drygt 60.000:- på panna, installation och reparation av skorsten utan att kunna sänka våra dyra el-räkningar känns lite kymigt.

Om jag valt att installera en ny elpanna hade den gått på ca 25.000:-; jag har spenderat 35.000:- extra som jag hoppades tjäna igen på lägre uppvärmningskostnader.
Borde jag kräva installatören på skadestånd (dom offererade trots allt en lösning för en pelletspanna), eller finns det någon annan brännare som jag kan använda?

Finns det f.ö. någon som använder CTC 1200 och pellets? Lönar det sig? Fungerar det?
 
När jag var hos Stusta Rör för ett par veckor sedan rekommenderade de både pelletsbrännare och panna från Värmebaronen. Kolla om inte Värmebaronens brännare "Viking Bio" passar. Den skulle passa i min 36 år gamla CTC-panna. Med tanke på hur de har behandlat er så borde du kunna klämma dem på lite rabatt.

Jag har räknat lite på pellets och det är mycket lönsamt jämfört med både Olja och El. Om man jämför med en vämepump så hänger vilket som blir billigast på hur lång avskrivningstid man räknar med. Om man räknar med 10 år så är pellets definitivt billigast. Om man som du dessutom har en ny panna så finns det knappast något bättre alternativ än pellets! Just nu kostar pellets kanske hälften av vad el kostar!
 
Det här s.k. "tillståndet" för att vedelda är nog ingenting annat än en kartläggning och registrering inför kommande skatter.
Folk värmer ju huset gratis ute i skogarna! Hur fan ser det ut!
Att få in extrapengar på det måste väl vara en våt dröm för skattemyndigheten..
 
Jag tror också att det är anläggningar med dålig/miljöovänlig förbränning de vill åt. Dessutom finns det ju områden med geografi eller väderförhållanden som skapar lokala problem vi vedeldning. Inversion och annat elände. Jag kan också tänka mig att de vill försöka förbjuda eldning om det finns fjärrvärme...

Det man kan vara helt säker på när det gäller skatter är att oavsett vad som händer med elpriser och pelletspriser så kommer man skattevägen se till att oljan förblir dyr och antagligen också att den blir dyrare.

Ved och pellets är idag det enda som uppfyller miljömålet att sänka koldixidutsläppen. Det är väl därför det är skattebefriat idag. Detta står emot eventuella lokala problem pga eldning. Jag tror att det kanske blir skatt även på pellets men då höjs nog skatten på olja och el ännu mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.