Jag har en Pellex 20 från 2000 ( tror jag). Den fungerar utmärkt och är enkel att sköta, dock lite pillig att få till inställningarna.
Den kan köras på halvfart via en bygling men jag kan inte se vad nyttan med det är. Den startar på fullfart och går ner på halvfart efter ca 5 graders temphöjning.
Finns det någon nytta med detta? Sparar det pellets? Enligt manualen är hel/halvfartsläget det normala.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag har en Pellex 20 från 2000 ( tror jag). Den fungerar utmärkt och är enkel att sköta, dock lite pillig att få till inställningarna.
Den kan köras på halvfart via en bygling men jag kan inte se vad nyttan med det är. Den startar på fullfart och går ner på halvfart efter ca 5 graders temphöjning.
Finns det någon nytta med detta? Sparar det pellets? Enligt manualen är hel/halvfartsläget det normala.
Tror de e samma som min px21 dvs ger halva effekten. Bra om man har liten panna som annars kan gå upp för snabbt i temp och bryta strömmen via överhettningsskyddet så den ej kokar.
 
H Håbbe01 skrev:
Tror de e samma som min px21 dvs ger halva effekten. Bra om man har liten panna som annars kan gå upp för snabbt i temp och bryta strömmen via överhettningsskyddet så den ej kokar.
Jag har inte problem med tempen. Men något syfte borde ju funktionen ha oklart vad. Jag testade lite för något år sedan men flamvakten krånglade så varje gång pannan gick ner på halvfart stannade brännaren.
Jag har inte märkt någon skillnad i pelletsförbrukninng på halvfart.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag har inte problem med tempen. Men något syfte borde ju funktionen ha oklart vad. Jag testade lite för något år sedan men flamvakten krånglade så varje gång pannan gick ner på halvfart stannade brännaren.
Jag har inte märkt någon skillnad i pelletsförbrukninng på halvfart.
Den där halvfarten va tänkt att ge lite längre gångtider. Framförallt i mindre pannor. Men de gör att du lär ställa matningen så brännarn går stabilt i lågfart. Vilket i sin tur gör att brännarn går hårt i högfart vilket sliter på brännarn. Kasta bort bygeln och kör enbart i hög. Ställ in brännarn efter din panna så behöver du inte fundera nå mer på de.
 
B Belastar skrev:
Den där halvfarten va tänkt att ge lite längre gångtider. Framförallt i mindre pannor. Men de gör att du lär ställa matningen så brännarn går stabilt i lågfart. Vilket i sin tur gör att brännarn går hårt i högfart vilket sliter på brännarn. Kasta bort bygeln och kör enbart i hög. Ställ in brännarn efter din panna så behöver du inte fundera nå mer på
Jag har justerat in brännaren på högfartsläget och halvfartsläget är ca hälften av det och matningen hälften. Matningen kan jag inte göra något åt Brännaren är från 2001 och det går bara att justera startdos och högfartsdos med antal varv på matningen, egentligen gångtid på skruven. Halvfartsmatningen blir hälften av högfartsmatningen oavsett.
Jag testade lågfartsläget och det fungerar bra.
Min panna är liten en CTC 1200 och jag kör den med ca 14-15 kwh. Den är rätt tät så det blir lite mottryck under den varmare tiden på året när draget i skorstenen minskar. Lågfarten blir ca 8 kwh med nuvarande högfartsinställning. Jag ska testa någon vecka och se hur det avlöper. Det verkar som att det går något mindre pellets men det behöver man nog köra en längre tid för att få någon bra uppfattning om.
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag har justerat in brännaren på högfartsläget och halvfartsläget är ca hälften av det och matningen hälften. Matningen kan jag inte göra något åt Brännaren är från 2001 och det går bara att justera startdos och högfartsdos med antal varv på matningen, egentligen gångtid på skruven. Halvfartsmatningen blir hälften av högfartsmatningen oavsett.
Jag testade lågfartsläget och det fungerar bra.
Min panna är liten en CTC 1200 och jag kör den med ca 14-15 kwh. Den är rätt tät så det blir lite mottryck under den varmare tiden på året när draget i skorstenen minskar. Lågfarten blir ca 8 kwh med nuvarande högfartsinställning. Jag ska testa någon vecka och se hur det avlöper. Det verkar som att det går något mindre pellets men det behöver man nog köra en längre tid för att få någon bra uppfattning om.
15 kW är lagom att köra på. Går du lägre så vill de gärna strula.
 
B Belastar skrev:
15 kW är lagom att köra på. Går du lägre så vill de gärna strula.
Jag har kört på lågfart en månad nu och det fungerar förvånande nog bra. Jag behövde inte ändra något utan matningen blir hälften av högfartsmatningen. Juserade fläkten en aning i halvfartsläget, det är allt.
Gångtiden har jag inte mätt men uppskattningsvis ett par tre minuter längre.
Brännaren går ca 50 % på högfart och resten på lågfart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.