Någon som vet om det funkar bra att köra pelletsbrännare mot ackumulatortank? Tanken är på 1300 liter och har vvb. Pelletsbrännaren blir isf en Infraheat utan automatisk start och stop. Har man samma laddkoppel som när man eldar. Laddomat 21 variant.
 
Normalt så rekommenderar man väl inte pelletsbrännare mot acc-tankar.
Finns ingen förtjänst att göra.

Pelletsbrännare utan start/stop?
 
Ok. Men det handlar inte om förtjänst utan att det inte går att koppla bort tanken från pannan då radiator och vv inte kan kopplas till/från pannan utan måste vara genom acktanken.

Skulle det bara bli "skit" om jag körde mot tank? Vet att tidigare husägare körde oljebrännare mot den.

brännaren har igen automatiskt start och stop utan går på underhållsbränning.

http://www.biomatec.se/biomatec_v4/default.asp?sida=Pelletsbrännare&tabell=tblmall1

mer info:

http://www.biomatec.se/biomatec_v4/default.asp?sida=Vanliga frågor&tabell=tblmall1
 
Redigerat:
Okej, då klarnade bilden lite.
Ja, visst fungerar det.
Pelletsbrännaren ersätter ju bara oljebrännaren.

Varför inte en brännare med start/stopp?
 
ojdå gett dej lite fel info. Den har inte automatiskt tändning. Men den startar och stannar automatiskt. när den stannar har den bara underhållsfyr.

Jag ska ev köpa den beg billigt av bekant just därför blir det den. Har inte haft en tanke på pellets innan men blev intresserad av att prova.
 
När man eldar pellets/olja mot tank så behöver man inte ladda tanken upp till 90 grader. Tror 60-70 grader räcker och om det är oviktigt att värma källaren blir det mindre förluster genom tankens isolering. Du får trimma systemmet så det lagom många start och stopp på brännaren. Mest värmeförluster får man vid tätta stopp och start. Om du var nöjd med oljebrännarens tempinställningar så går det lika bra med pellets :).
gaia
 
CHEMAS skrev:
ojdå gett dej lite fel info. Den har inte automatiskt tändning. Men den startar och stannar automatiskt. när den stannar har den bara underhållsfyr.

Jag ska ev köpa den beg billigt av bekant just därför blir det den. Har inte haft en tanke på pellets innan men blev intresserad av att prova.
Jodå, jag är med på vad du menar.
Vi kör själva med pellets, men då med en brännare med tändning.
Underhållsfyr känns som en gammal teknik, som inte heller är särskilt ekonomisk.
Men har du inga sådana aspekter, så fungerar det ju.

Ett tips, när det gäller äldre brännare kan vara att se till så att de inbyggda säkerhetsfunktionerna verkligen fungerar.
 
Inga problem men det hade varit bättre med en brännare som haft eltändning..
Isolera gärna rören lite extra (även tanken om det är nödvändigt..
Med en brännare som har eltändning o riktigt bra isolerade rör/tank kan det bli tom effektivare än en ren pelletspanna, Framför allt sommartid då brännaren bara behöver starta nån gång/vecka..

Då brännaren bara har underhållsglöd så bör inte hela tanken laddas så den får stå så långa stunder på underhållsglöd, Med tempgivaren till brännaren en bit från toppen så du bara värmer den övre delen av tanken värmer du inte så stor volym vilket kortar stillestånden..
 
Aaah. Tipset med tempgivaren en bit från toppen va något att tänka på! Tanken är isolerad med ca 25-30 cm *ull. Mesta delen av rören är isolerade med rörskålar så det borde vara ok.
Blir nog att göra så när det blir provning av brännaren, om jag inte ångrar mej och kör vidare på ved. Har tänkt att kanske sätta dit ett rökgastermostat istället för en vattentemptermostat och ett dragbegränsare. Kanske också en rökgasfläkt?
 
Redigerat:
Det behövs mindre drag för pelletsbrännaren än vid vedeldning så rökgasfläkt behöver du inte...
Dragbegränsare/motdragslucka bör du därimot installera, Köp en bra lucka som är rätt anpassad till din skorsten för är den för liten så gör den inte sitt jobb..
15 pa är lämpligt drag vid pelletseldning..

Överhettningskyddet ska sitta/kopplas till pannan men driftstermostaten till brännaren på tanken, Sätter du den så du värme översta 1/3 el om du har förrådsberedare ner så hela denna värms..

Om det är laddpumpen till tanken du menar med rökgas/vattentermostat så funkar det bättre med vattentermostat för att styra den, Jag kör så vilket funkar fint.. :)

Du verkar ha ok isolering men du märker ju om det blir varmt i pannrummet så bör du isolera den mer.. :)
 
2an skrev:
Det behövs mindre drag för pelletsbrännaren än vid vedeldning så rökgasfläkt behöver du inte...
Dragbegränsare/motdragslucka bör du därimot installera, Köp en bra lucka som är rätt anpassad till din skorsten för är den för liten så gör den inte sitt jobb..
15 pa är lämpligt drag vid pelletseldning..

Överhettningskyddet ska sitta/kopplas till pannan men driftstermostaten till brännaren på tanken, Sätter du den så du värme översta 1/3 el om du har förrådsberedare ner så hela denna värms..

Om det är laddpumpen till tanken du menar med rökgas/vattentermostat så funkar det bättre med vattentermostat för att styra den, Jag kör så vilket funkar fint.. :)

Du verkar ha ok isolering men du märker ju om det blir varmt i pannrummet så bör du isolera den mer.. :)
Men om det blir att jag fortsätter elda så kanske man behöver en rökgasfläkt? Hur kan jag mäta det och hur mycket pa bör det vara i pa(vad nu det står för) då? Dragbegränsare är alltid bra att ha?

Igen om jag ska fortsätta elda så är väl en rökgastermostat bäst då det slutar pumpa runt vatten när elden slocknat? Med vattentermostat så pumpar det ju runt till jag nått inställda 80 grader.

Jag kanske kan få eldningssystemet så pass bra så att jag står ut med veden. Beslutsångest.. :D
 
Min laddpump styrs med både vatten/röktempgivare, Med ved röktempgivaren o pellets vattentempgivaren..

En Kw z150 motdragslucka är så exakt att den ser till att hålla det drag du ställt in..
Med pellets ca 15 pa el om man så vill 1,5 mm/vp o ved med självdragspanna 25 pa, En fläktstyrd vedpanna 15-20 pa..

Med en självdragspanna o dåligt drag blir effekten väldigt dålig, Jag hade väldigt dåligt drag o utan fläkt tog det ca 5 tim att ladda 500 l tanken utan uttag medans det nu med fläkt tar ca 2 tim..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.