"Storrenoverar" huset och tänkte samtidigt passa på att byta ut den befintliga elpannan (vattenburet system) mot en pelletsbrännare samt installera ett mekaniskt till/från - luftssystem. Detta i kombination med två braskaminer känns som ett schysst system.
Känner mig dock lite kluven angående pelletsbrännare sommartid.

Någon här med förslag på vad man istället kan göra för att inte behöva köra brännaren hela sommaren då man "endast" behöver varmvatten?

Tack på förhand.
 
Solpanel eller en VV beredare
 
Tack för tipsen..........
 
Sätt in en ackumulatortank med elpatroner i så kan du köra på el under sommaren. Du bör ju ändå ha el som backup och en ackumulatortank är aldrig fel.
 
hej !
Jag hade samma funderingar, och valde tillslut ett frånluftaggregat från nibe (fighter 100p) kostar ca 17000
vilket innebär att man får ventilation på köpet

mvh Jonas
 
Ja på sommaren är en fvp "bra" för vv, men på vintern är den fortfarande en elpanna när det går under nollan, om du inte har en Comfortzone. Men den kostar bra mycket mer än 17.000kr.
 
Kombinerar du din fvp med annan uppvärmning då typ pellets och i såfall hur gör du med vv-försörjningen vintertid. Växlar du över denna på den andra pannan?

Vilken djungel detta är....borde aldrig lämnat hyresrätten:)
 
Hej !

jag kombinerar med vedpanna (med pelletsbrännare för lata stunder) och ackumulatortank med vv slinga, på sommaren bara flvp och på vintern kopplat först flvp och sen in i vv slingan på acktanken, med elpatronen avstängd på flvp.

mvh Jonas
 
H
Just idag kan du teckna elavtal, både ett- och flerårigt som ger dig värme lika billigt som pellets. Glöm inte bort sotningsavgifter och liknande som tillkommer
med pellets. Kör elpannan för varmvattnet och sätt in en luftvärmepump för uppvärmning om du har någorlunda öppen planlösning.
Har elpannan stor volym och är isolerad, så sätt en timer som kör elpannan på natten då elöverföringsavgiften är lägre.
 
holmertz skrev:
Har elpannan stor volym och är isolerad, så sätt en timer som kör elpannan på natten då elöverföringsavgiften är lägre.

Detta kväver ett speciellt abonemang...........
 
Visst har jag en "ovanligt" öppen planlösning men också ett befintligt vattenburet system med golvvärme mm som vore dumt att inte använda sig av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.