Tänkte byta ut oljebrännaren mot en pelletsdito, men....
Har ni några rekommendationer på val av leverantör för brännare, vecko- alt. bulkförråd, installation, pellets???
Vill gärna få in prylarna inom 2 månader.

Har en CTC1100 fam.25 (årgång 2001) och vad jag hört så ska det funka med de flesta pelletsbrännare på marknaden vilket är både bra och dåligt ;-).

//David
 
Jag är också på gång att installera pelletsbrännare, men har fortfarande olja.
Jag vill gärna få tips på hur man kan köra slut på oljan och omedelbart därefter
börja köra med pellets.

Hur bygger man om oljetanken till pelletsbehållare?

/Sambo_1

 
det är igentligen bara att skruva bort olje brännaren & skruva dit Pelletsbrännaren..

Fast normalt brukar man köra slut på oljan (kör då på EL) pellets fiman installerar brännareno vips så kör man..

Olje tanken är i 99% av fallen olämplig som pelletsbehållare tyvvär.. Dock är platsen där den står ofta inte helt fel..

Pellets kan man få på 3 olika sätt
1. med "bulk" bil. (samma som du har med olja i dag, ett stort föråd som fylls från en bil 1-2 gånger om året)

2. Storsäck, en last bil med kran kommer och lämnar några säckar med 800-1000kg pellets. som du sedan får ösa ner i ett föråd.

3. Pallar, en lastbil kommer med 3-5 pallar med pellets i små säck (16kg) som du sedan häller ner i ett veckoförråd eller större.

Olje Tanken brukar man såga ner (göra själv eller låta installatören göra det) och sedan på samma plats bygga ett eget pelletsförråd (ofta ett som är större änn oljeförådet om man kör Bulk).
Vanligast är att man använder alt 3. Efter som man ändå måste ner i pannrumet & aska ur pannan/brännaren 1 gång var 7-10 dag (beroende på panna & brännare givetvis. vissa klarar ju 1 månad). När det är riktigt kallt ute..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.