Q
Hej, gått hårt åt veden i år och är rädd att den inte räcker hela säsongen.
Då värmeloggs är slutsålda eller dyra så funderade jag på om man kan dryga ut veden med lite pellets?

Behöver man elda i sådan där korg eller fungerar de lika bra att elda upp en glödbädd med ved och sen bara ösa in lite pellets?
 
Lägger du pellets på en glödbädd pyr det i botten på pelletshögen. Det blir inte bra alls.
 
  • Gilla
Qwerty952
  • Laddar…
Pellets behöver luft, mycket luft. Har du fläkt så kanske det funkar men det torde vara bättre att köpa ett lass ved till.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
För att pelletsen skall brinna krävs att pluttarna duttas ner, ett par åt gången, i korgen. Blir korgen för full brinner det inte. Det är därför en pelletskamin kräver eldriven skruv som sakta släpper ner pluttarna. Det går inte med enbart fläkt i eldstaden. Följ ttttomtens råd istället.
 
Återkom gärna med resultat när du testat korgen!
 
Q
yonna yonna skrev:
Återkom gärna med resultat när du testat korgen!
Ja de tar nog någon vecka innan jag kan testa, mycket jobb i veckan.
Men skall återkomma med en recension.
 
Jag fyller tomma mjölkpaket med pellets och stöttar med i kakelugnen…… funderat på en pelletskorg men drar mig för merjobbet med askan……
Här brinner pelletsen med samma hastighet som veden men glöder lite längre.

Skulle jag inte haft pellets skulle jag inte köpa för att elda i kakelugnen….
Möjligt att ”loggs” är bättre men vanlig ved är nog bäst :thinking:
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
R
yonna yonna skrev:
För att pelletsen skall brinna krävs att pluttarna duttas ner, ett par åt gången, i korgen. Blir korgen för full brinner det inte. Det är därför en pelletskamin kräver eldriven skruv som sakta släpper ner pluttarna. Det går inte med enbart fläkt i eldstaden. Följ ttttomtens råd istället.
Du talar om en pelletsbrännare, det har inget att göra med TS fråga. Det går utmärkt att elda pellets i en kamin om det används en pelletskorg.
 
Q
Den där pelletskorgen var ingen bra grej.
Det brinner ner till halva behållaren för att sen slockna och bara glöda. När den väl brann så var det så lite att kaminen bara blev ljummen.
Det som däremot fungerar är att fylla hela botten i kaminen med pellets och sen tända en brasa på det.
Man får röra rund lite när man lägger i nya vedträn.
Man sparar på veden så iallafall.


Kan de vara skillnad på olika pelletstillverkare?
Köpte 8mm på byggmax.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.