Eldar normalt sett med ved i pannan men nu fick jag grannens pelletsbrännare och två pallar pellets som jag tänkte göra slut på och samtidigt testa om pelletseldning är ett alternativ för vår del.

Men hur ska det installeras? Pannan ska ju vara förberedd för pelletseldning men när jag tittar på elschemat så verkar det ju som om laddomatpumpen snurrar konstant när väljer att använda en brännare. Det måste ju vara galet.

Måste jag installera en extern rökgastermostat och även extern drifttermostat i acktankarna?
 
Hej!
Du kanske redan har listat ut hur man installerar och fått svar på dina frågor.
Ja, laddomatpumpen snurrar konstant när man ställer på läge I. Vet inte riktigt varför det är så. har förmodligen något med att rökgastemperaturen skiljer sig mellan ved och pellets så att den inte kan veta när pumpen ska slås på och av. Men laddomaten har ju en termisk laddningsventil så acktanken laddas bara när vattnet är varmt.

Jag har en laddomat 33P med två termostater i acktanken som styr laddningen. När övre termostat understiger 60 grader så börjar laddningen och när undre överstiger 60 så slutar den (det går att justera). Utan en sådan så blir det ju svårt för brännaren att veta när den ska ladda tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.