Nu har även jag börjat klura på hur man skall värma sitt hus. Vi ska bygga sluttningshus, med en platta på ca 100 kvm, dvs ca 150 kvm boyta och 50 kvm biyta.

Det verkar som om alla hustillverkare bara säljer värmepumpar, antingen värmeväxlare med frånluft eller så får man själv "jacka upp" till en som kan hantera berg- eller jordvärme (rätta mig om jag har fel!). Jag kan se att antal anledningar till detta:

- Det är helt enkelt jättebra
- Husleverantörerna och Nibe/IVT "hjälper" varandra
- Väldigt många människor vill inte ha merbesväret med att underhålla ex.vis en pelletskamin.

För min del känns det som om lite arbete kan jag lägga ner om det finns pengar att spara, men det är på "pelletsnivå", att hugga ved och mata pannan själv går bort. När jag letar på forumet så verkar det vara otroligt få som tänker köpa pelletskamin och nu undrar jag varför.

Vi ska ha vattenburen golvvärme i båda planen, tomten ligger på en rullstensås så det känns som om man får borra ganska djupt för att vara säker på att nå berget. Blir det värmepump (mycket troligt) så har vi funderat på en liten markvärmeslang, men den måste troligtvis vara längre än normalt då gruset (rullstenarna) kan göra att slangen inte ligger dikt an mot marken.

Som lite kuriosa kan jag berätta att jag var på mässa i helgen och då propagerade några starkt för havre att elda likt pellets! Helt beriat från energiskatter (än så länge iallafall...) och superbilligt! Vi nappade väl inte direkt (vem levererar havre till dörren?) men man kan alltså ha det till annat än gröt!

Finns det någon pro pellets som kan ge mig lite pelletsargument eller någon annan som kan kommentera mina tankar?
 
Det är väj främst skatteargumenten som får mig att tveka till pellets. Att den idag är skattefri är inget argument för att den kommer vara det i framtiden, så här kommer spelreglerna säkert ändras (vilket det säkert kommer göras för andra värmekällor också)

Men, vad som dessutom kommer införas är tillståndsplikt (och prövning) för pelletsbränning. Netta kommer ske ned på individuella villor. Detta sker för att få kontroll av utsläpp, och de problem som är förknippade med dessa.

Sedan tycker jag personligen att det finns roligare saker att göra att hela tiden mata pellets för att få det varmt. Det är tillräckligt jobbigt med att mata braskaminen 8)

Har du rullstensås kanske du har tur, den kan ju vara vattenförande, då har du tillgång till strömmande vatten, vilket är ännu bättre ur energisynpunkt än stillastående grundvatten (dvs borrhålet kallnar inte allteftersom du tar energi ur det)
 
Tillstånd eller inte för pelletsbräning är en kommunal fråga. Så det fungerar helt olika i olika kommuner.

Skattefrågan är ju öppen men så länge det finns ett mål att minska koldioxidutsläppen så skulle det förvåna mig mycket om de inför energiskatt på pellets. Behovet och den politiska viljan att minska koldioxidutsläppen lär inte minska i framtiden heller.

De utsläppsproblem som kan förekomma med pellets är ju helt av lokal karaktär och inte global, (till skillnad från tex olja), det kan ju innebära att det kommer krävas någon form av godkännande av nya anläggningar i framtiden. Det dröjer (normalt sett) länge från det att man infört nya krav för nyinstallationer innan man ger sig på gamla installationer. Jämför tex det krav som finns på ackumulatortank för vedeldare. Det gäller fortfarande bara för nyinstallation och inte för gamla anläggningar.
 
Jag skall slänga ut pannan som drar 4 kubik/år och har funderat mycket på pellets... Men nu har jag bestämt mig för värmepump. Tyngsta argumentet är att slippa bry mig om värmen överhuvudtaget. Att fixa VP anläggningen istället för en ny pelletspanna blir minst dubbelt så dyrt, Men energikostnaden verkar bli ungefär samma i drift. Jag får väl unna mig den lyxen då....

En fördel som jag tycker jag dock missar med VP alternativet är att anläggningen blir mer komplex och man kan inte göra allt själv.

Hur skall dom beskatta pellets? Det måste ske via fastghetsskatten i så fall. För "svart" pellets kommer att finnas som ett brev på posten annars.
 
Jag har varit inne på pellets, men i Lördags ändrade jag mig.
Anledningen heter stoker.
Vad jag kan se så är det bara fördelar med en stoker eftersom man har så stor flexibilitet i bränsle. Havret som till exempal bara kostar 1/3 av pellets. Jag kommer mest att elda spån från jobbet så mitt bränsle kostar noll, men samtidigt har jag möjlighet att elda pellets om jag vill.
 
Hmmmm....hur ska jag säga..... jag är inne på pellets.... Det tycker jag inte alls är ute.... Funderar på att installera 2 st EcoTec Tyr i min 1 1/2 plans villa från -75. Visst finns det nackdelar med pellets.....tar mycket plats t.ex........ Min svåger tycker jag ska sätta i värmepump men det verkar ju totalt URKASST 8). Dom håller ju inte mer än 10 år och klarar inte lägre utomhustemperaturer och det är ju då man behöver värmen....

Näe, pellets tror jag på just nu.. men jag har i.o.f.sig inte räknat så noga ännu.... Det ska ju löna sig i längden oxå.... :p
 
Räkna på du bara. :D
För övrigt kan jag berätta att en bergvärmepump inte bryr sig ett dugg om temperaturen utanför huset - den levererar lika bra i plus 30 som minus 30.
 
Hej du,
Skall kontakta en kollega till mig som fullkomligt "älskar" detta med pellets, dessutom har han installerat en automatisk matare ! ::)
Denna man har räknat på energi i säkert mer än 15 år och detta ämne ligger honom varmt om hjärtat.
Ge mig ett par dagar för att jaga ifatt honom så skall jag be honom kommentera dina frågor...
 
cesar skrev:
Jag har varit inne på pellets, men i Lördags ändrade jag mig.
Anledningen heter stoker.
Vad jag kan se så är det bara fördelar med en stoker eftersom man har så stor flexibilitet i bränsle.
???
Ursäkta...men vad är en stoker?

Okunnig men nyfiken!

Helena med
Sverige Stugan
 
Helena, vad ska du ha för värme?
 
:)
Hade "i princip" bestämt mig för en pellets/ved kamin - Eco Tec Tyr, som grannen har, men den är ju så trist att se på.

Därför undrade jag vad en stoker är!

Kastar nog in handsken och förlitar mig på el när jag ej är i huset och en Stor Modern Vacker Vedkamin med mycket glas och eld ! :D Scanspis har en "baddare" i rostfritt, lite "industriell" men cool!

Marknadsundersökning pågår!

Helena
 
;D

Sss - toker, där !
Elda med flis gör vi väl alla! ;D

Helena
 
:D

DU HAR RÄTT!

Ska jag äta upp min hatt eller ska jag elda upp min ...... -jacka ? ???

(Förlåt Marlene, ska försöka låta bli att tramsa så här!)

Helena med
S...... S.....
 
..För att kunna få hem pellets fraktfritt måste man köpa en minimikvantitet. Den brukar väl ligga på ca.6kubik? Jag undrar om någon vet hur långt den berömda påfyllningsslangen räcker eller rekommenderas att räcka vid påfyllning av förrådet?? :-/
Jag har väl ungefär 15m till mitt planerade förråd.
Tips på hur ett pelletsförråd bör byggas tages tacksamt emot! :)
//Torparn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.