Köpte ett tvåplansradhus i våras med en befintlig skorsten. Tyvärr är skorstenen anpassad för pelletskamin och jag står nu i valet och kvalet. Ska jag köpa en pelletskamin och installera på befintlig skorsten eller ska jag sätta in en ny skorsten och en vedspis? Pellets kostar pengar, ved kan jag hämta gratis på landet. Pellets värmer bättre, ved är mysigare. Tjänar jag in pelletskaminen då den kan hjälpa till med uppvärmningen eller är det bortkastat då jag redan har luftvärmepumpen installerad i samma rum? Tips och råd och tankar mottages tacksamt.
 
Ring en expert och kolla om det går att lösa med en rökgasfläkt.
 
Vedkamin är mest för myseldning även om man har tillgång till egen ved. Pellets kör man för att värma upp huset. Vid elavbrott är vedkanin toppen då LLVP inte heller funkar (hur ofta/länge är det elavbrott?). Pellets är idag oanständigt dyrt men jag är övertygad :thinking: om att priset på sikt går ner. Köpte i våras 2 pallar för 6.000 och som håller huset varmt en hel vintersäsong. Att köpa pellets just idag är vansinnigt. Förmodar att LLVPn elmässigt också kostar en del. Mitt råd är att simma lugnt denna första vinter i huset och kolla vad uppvärmningen går på och ta ett ekonomiskt långsiktigt beslut nästa sommar.
 
Redigerat:
En vedspis är främst för matlagning, ska du ha en ny eldstad för uppvärmning tycker jag du ska välja en tung eldstad, kakelugn eller täljstensugn
 
Just nu i mellansverige är det jämnt lopp mellan pellets och luftvärmepump. Tokdyrt hur man än vänder på det som resultat av miljöpartiernas energisabotage i Sverige och Tyskland. Pellets blir inte billigare det närmaste året. Blir det en smällkall vinter har pellets en fördel gentemot LV-pump.
En riktig vedkamin avsedd till att värma rummet är mycket värt idag, Varför går det inte att använda befintlig skorstenspipa?
 
Tack för alla tips och svar!

Jag gör nog så att jag avvaktar till nästa år och ser hur förbrukningen är i vinter. Hade bara sett fram emot att ha en härlig vedeldad spis den här vintern när jag köpte huset i våras och det fanns en skorsten. Men det fick jag ju veta när jag skulle beställa kaminen inte gick, skorstenen är för smal.

Pelletspriserna är som sagt höga nu, de enda jag hittat som kan leverera är Bauhaus och där kostar 700kg 5700kr inkl frakt.
 
Strip Strip skrev:
Ring en expert och kolla om det går att lösa med en rökgasfläkt.
Vad menar du skulle gå att lösa med en rökgasfläkt? Jag har pratat med två olika kaminbutiker som båda säger att skorstenen måste bytas om jag ska ha en vedeldad kamin.
 
B Blåbärsskog skrev:
Vad menar du skulle gå att lösa med en rökgasfläkt? Jag har pratat med två olika kaminbutiker som båda säger att skorstenen måste bytas om jag ska ha en vedeldad kamin.
Jag gissade att din skorsten är för klen för en vanlig eldstad. Problemet med en för klen skorsten är bl a att man inte får till något drag den naturliga vägen - ett problem som i vissa fall kan lösas med en rökgasfläkt.
Ring din skorstensfejarmästare, denne bör kunna ge dig lite ledtrådar.
 
Vi kan byta :crysmile::crysmile:
Har en skorsten som är för stor för vår kommande pelletskamin. Så vi åker på att byta ut vår 8 år gamla NVI skorsten mot en tunn rackare anpassad för pelletseldning.
 
fgo fgo skrev:
Vi kan byta :crysmile::crysmile:
Har en skorsten som är för stor för vår kommande pelletskamin. Så vi åker på att byta ut vår 8 år gamla NVI skorsten mot en tunn rackare anpassad för pelletseldning.
Det måste väl gå att lägga i en slang bara? Byta hela pipan känns lite väl...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Vi kan byta :crysmile::crysmile:
Har en skorsten som är för stor för vår kommande pelletskamin. Så vi åker på att byta ut vår 8 år gamla NVI skorsten mot en tunn rackare anpassad för pelletseldning.
Vad är problemet med en stor skorstren och pelletseldning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.