Hej, jag ska byta ut min gamla panna nästa år, den är från -72.

Jag bor i småland i ett enplanshus från 1972 som är på 125 kvm. Mitt värmesystem är vattenburet, men består av ett enkelrörsystem, har hört att de kräver högre temperaturer.

Ska jag satasa på en luft/vatten pump eller på en pelletspanna med brännare, vilket är lämpligast?

Tycker att Thermia biomatic + verkar vara en bra panna, vad tycker ni?

Mvh Daniel
 
df1 skrev:
Hej, jag ska byta ut min gamla panna nästa år, den är från -72.

Jag bor i småland i ett enplanshus från 1972 som är på 125 kvm. Mitt värmesystem är vattenburet, men består av ett enkelrörsystem, har hört att de kräver högre temperaturer.

Ska jag satasa på en luft/vatten pump eller på en pelletspanna med brännare, vilket är lämpligast?

Tycker att Thermia biomatic + verkar vara en bra panna, vad tycker ni?

Mvh Daniel
det hela beror på vilken tempratur du beehöver schunta ut till radiatorerna vid svinkyla.


 
Thermia biomatic + verkar vara super.Jag skulle satsa på den.

Vad värmer du med nu?
 
Idag, eldar jag med ved i en CTC panna från -72, nu på sommaren eldar jag bara för varmvatten. Har dock en även en luft/luft pump, den kommer jag nog alltid vilja ha då jag tycker att luftkvalitén blir mycket bättre.

Men är pellets att rekommendera framför l/v - pump?

Mvh Daniel
 
df1 skrev:
Men är pellets att rekommendera framför l/v - pump?

Mvh Daniel
Jepp.. ;)
 
Hej o välkommen DF1,

Står inför exakt samma utmaning nu efter semestern, har också en enplansvilla från -72 i Småland med vattenburen uppvärmning.

Har begärt in offerter från några olika leverantörer och det verkar skilja sig ganska ordentligt även på samma grejor. Hör gärna av dig om du har lust att diskutera för och nackdelar osv.
 
df1 skrev:
Idag, eldar jag med ved i en CTC panna från -72, nu på sommaren eldar jag bara för varmvatten. Har dock en även en luft/luft pump, den kommer jag nog alltid vilja ha då jag tycker att luftkvalitén blir mycket bättre.

Men är pellets att rekommendera framför l/v - pump?

Mvh Daniel
Ja luftkvaliten lär inte bli bättre om du tar bort pannan och får en icke fungerande murstock (om du har din ventilation här).
 
pellets och l/v pump är ganska stor skilnad på.
pumpen kan inte ge mer än 50 grader. men det räcker ju. men pellets är en massa jobb med. kör pellets på vintern och sol på sommarn.
 
R410a skrev:
pellets och l/v pump är ganska stor skilnad på.
pumpen kan inte ge mer än 50 grader. men det räcker ju. men pellets är en massa jobb med. kör pellets på vintern och sol på sommarn.
alla klarar 55 grader & en del klarar 65 grader.
 
Men visst känns det säkrare med pellets. Det känns mer driftsäkert och priserna känns lite stabilare.

Dessutom är det väl tveksamt om man ska använda el till uppvärmning, eller vad tycker ni?

Mvh Daniel
 
Med tanke på att EL marknaden/priset endast kan gå rak uppåt.. efter som man håller på att stänga ner kärnkraften & vi böir tvungna att importera mer o mer el.. så.. Frågan är hur mycket det kommer att gå upp.. 1 kr i dag 2 kr om 3 år.. då spelar det ju mindre roll om du med en Värmepump sänker dina kostnader med 50%..

Men vem vet hur det kommer bli..?
Men jag tror att el priset kommer stiga o det mycket.. framför allt när det blir realtids avläsning (2008 tror jag det var).. vilket gör att på vintern när luft/luft pumpen inte klarar den låga tempen & El:n kommer via import = svin dyrt.. så sitter man där..

Men Vem säger att Pelletsen är bättre? Stora bolag (olje) köper upp tillverkare & höjer priset.. Skatt på Pellets:en..
Då hoppas iallfall jag att importen ha kommit i gång... Skatten lär man väll inte slippa.. men bättre konkurens finns det iallafall i dagsläget. Det ser lite ljusare ut i mörkret..

Sen snackas det ju om en energiskatt.. ju mer ditt hus/boende slukar i ren energi (El/olja/pellets, osv) ju mer ska du betala.. Då är ju Värmepumpen en fördel huset förburkar ju mindre energi.. det gör den ju inte med Pellets.
 
Med tanke att politekerna vill att vi ska använda förnyelsebara bränslen av bioenergislag så borde de främja pelletseldandet och inte straffskatta det.

Eller har jag fel, egentligen borde man få extra bidrag när man byter ut oljepannor mot pellets, man går ju deras viljor tillmötes!

För mig lutar det iallafall åt att det blir pellets i framtiden, ska bara bestämma mig för om man ska he en biomatic+ eller en focus pe20 med ecotecA4 eller bequem brännare.

Vilket är bäst tror ni??

Mvh Daniel
 
df1 skrev:
Men visst känns det säkrare med pellets. Det känns mer driftsäkert och priserna känns lite stabilare.

Dessutom är det väl tveksamt om man ska använda el till uppvärmning, eller vad tycker ni?

Mvh Daniel
iom vi bortser från vad som passa bärt hoss dig.
jag förstår inte hur pellets kan könnas säkrare? vilket är branfarligast?

hur kan nått som kräver tillsyn & påfyllning för att fungera känas driftsäkrare än en anläggning som sköter sig själv?
 
Han menar nog att man slipper all avancerade tekniken. Hur länge håller en kompressor?
 
Andreas_Hansson skrev:
Han menar nog att man slipper all avancerade tekniken. Hur länge håller en kompressor?
en värmepump är en enkel & beprövad konstruktion, mer saker som kan strula är det i en pelletsbrännare!

hur läne håller kompressorn, bra att du fråga för här tänker ofta folk fel.

när kompressorne gjort sitt efter 10-20 år så byter man bara kompressorn för 15 000:- inte hela värmepumpen som kostar 50 000:- & defenetivt inte borrhålet som kostat 40-50 000:-

hur länge kompressorn håller beror tillstor del på hur väl intrimmad anläggningen blir, vilket man gör första vintern.


men för att hålla os till trådsakaperen så pratade ju han om Luft/vatten & jag tror en sån kompressor har kortare livslängd än merkkvärmepmpar som jag råka slinka in på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.