Vare sig du ska bygga nytt eller idag värmer huset med olja eller el, finns det flera fördelar med att välja pellets som energikälla. Pellets är miljövänligt och ger skattereduktion om du väljer det till det nyproducerade huset. Går du över från olja till pellets, betalar sig investeringen på 2,5 år och har du direktverkande el kan du sänka energikostnaden med upp till 70 %.


Du kan läsa artikeln här: Pellets attraktivt alternativ
 
E
Skrivet av: Hans Frisk

Artikeln är som jag ser av äldre datum eftersom bland annat oljepriset anges till 7300 kr /kubik. Det anges att en pelletskamin kan svara för 70 % av uppvärmningen . Många av vår kunder anger att de inte använder någon annan uppvärmning . Man skall vidare inte glömma bort att det finns kaminer som kan kanalanslutas så att varmluft förs till t.ex källare , längre bort i fastigheten eller till övere plan . Ett exempel är vår Forsbacka där 6 kW kan gå ut via kanal och 6 kW-12 in i samma utrymme där kamin står . Tekniken är inte ny utan finns ju sedan länge i varmluftspannor som värmer många av våra industrier. Vattenburna kaminer finns sedan med effekter upp till 33 kW och är ju egentligen pannor som kan ställas i finrummet. I Europa har en gemensam standard tagits fram för pelletskaminer och denna är numera accepterad inom hela EU och även Sverige ansluter sig till standarden. Jag anser det tråkigt att det skall förekomma andra märkningar av produkter som Svanen , P märkning etc , då detta endast fördyrar produkter .Skall man få sätta Svanenmärket på produkten kostar det 2 % på omsättningen per år t.ex gynnar detta kunderna ? Skall P märkning utföras kostar det ca 100.000 kr per kamin t.ex . En del saker som är självklara testas t.ex att en kamin skall ha minst 75% verkningsgrad , men det har ju alla pelletkaminer !? Om Sverige inte anser att de krav som ställs inom ramen för CE-märkning är i alla fall vi av den uppfattningen att vi skall arbeta på att hela Europa ställer samma krav så vi får en verklig frihandel inom EU som nu många parter försöker motverka med intäkter framför ögonen . Visste ni att en pelletskamin som skall klara utsläpps gränser skall ha 8 gånger mindre utsläpp än en braskamin som även den får kalla sig "miljögodkänd" . Att jämföra den ena pelletskaminen med den andra är bara ett spel för gallerierna . Alla pelletskaminer som är rätt inställda är en vinst för miljön oavsett om de är märkta eller inte . Värnar vi om miljön så när skall eldning i öppna spisar och gamla vedpannor förbjudas och när skall besiktningsmän sluta att godkänna "antika" eldstäder" och sedan vara överdrivet kontrollerande när det gäller moderna effektiva eldstäder . Visst skall CE certifiering ske men varför skall ett CE intyg ifrågasättas när man i samma fastighet och av samma sotare godkänner en kamin från 20 talet för att den är snyggt utsirad men rena rama reaktorn ?
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Energimyndighetens har nyligen testat tre nya pelletskaminer. För två av dessa finns resultaten nu publicerade på Energimyndighetens webbplats. Testet av pelletskaminer är en komplettering av ett test som publicerades i december förra året. De nya modeller av pelletskaminer som testats är: * MCZ Mercury Power * Ecofire Hotty * Mt. Vernon AE (testet avbrutet som följd av problem med matningen av pellets från förrådet till brännaren). På Energimyndighetens webbplats finns nu testresultat för sammanlagt 8 olika modeller av pelletskaminer och 2 modeller av kombikaminer, som även kan eldas med ved. Testresultat Det blev inga stora skillnader på testresultaten för MCZ Mercury Power och Ecofire Hotty jämfört med tidigare testade pelletskaminer. Verkningsgraden för: MCZ Mercury var 87 procent vid lägsta effekt och 86 procent vid högsta effekt Ecofire Hotty var 79 procent vid lägsta effekt och 84 procent vid högsta effekt. Källa: Energimyndigheten, Nyheter 2009-04-01 och Bygginfo Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Fredrik Christiansson

Med 53 000 KWh elenergikonsumtion beslöt jag att kliva in i pelletsvärlden med helt öppna men kritiska ögon. Har aldrig kunnat räkna hem bergvärme och hört alldeles för många historier om bergvärmepumpar som strular och elräkningar som "smygande" sticker iväg när bergvärmepumpen inte orkar leverera och elkassetten går på. Dessutom glömmer väldigt många kapitalkostnaden som väldigt få verkar ha grepp om. Pengar är ALDRIG gratis, trots att man "cashar" sin bergvärmeinstallation ur spargrisen. Spargrispengarna hade kunnat användas på annat sätt och det är där kapitalkostnaden kommer in. Det finns uppgifter om att försäkringsbolagens kostnader för krånglande bergvärmepumpar ökade med 65% till över 300 Mkr år 2009. En sak är säker: varje bergvärmepump kommer att ta slut efter 5-15 år och då är omedelbara kostnader på 60-80 Kkr ett faktum (givet att man bara behöver byta kompressorn).

Jag fann då (2011) att endast två kaminer i Sverige klarade automatisk omställning från pellets till ved och funktionaliteten var mycket begränsad. Eftersom jag bor mitt i Europa sedan 10 år började jag titta på andra länder och det visar sig att Italien ligger mycket långt framme här. Hittade ett italienskt fullblod som levererar 27 KW värmeenergi, uppfyller alla EU-normer, kan leverera 620 kubikmeter luft/timme etc. Mitt tips till alla landsmän är: våga titta utomlands. Utbudet är gigantiskt där länder som Tyskland, Österrike och Italien utmärker sig. "Självklart" och tyvärr är de inte P-märkta, svanmärkta och allt vad de heter men i Sverige heter de ofta att de "bör" vara det.
 
E
Skrivet av: Kalle Spång

Men pelletseldning i sverige handlar inte om kaminer, du har missuppfattat allt.
Det handlar om eldning med brännare och panna.
 
Vad heter din 27kwh pelletskamin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.