J
hej alla pelletsanvändare

vilka pellets väljer man 6 eller 8 mm?
vad är skillnaden förutom storleken?
mvh James
 
Beror på brännare men rent generellt kan man säga att de flesta moderna brännare som brinner rakt fram kan eldas med vad som helst typ så länge skruvar och annat fungerar tillfredställande. 6mm tror jag var vanligt i början när det fanns brännare som brann uppåt och som hade komplicerade matarverk internt.
Enligt chauffören som körde hit vår pellets så tilldelas de även 6mm och det blir enligt han bara stående så nån större marknad verkar det inte vara numera.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Beror på brännare men rent generellt kan man säga att de flesta moderna brännare som brinner rakt fram kan eldas med vad som helst typ så länge skruvar och annat fungerar tillfredställande. 6mm tror jag var vanligt i början när det fanns brännare som brann uppåt och som hade komplicerade matarverk internt.
Enligt chauffören som körde hit vår pellets så tilldelas de även 6mm och det blir enligt han bara stående så nån större marknad verkar det inte vara numera.
Svenska brännare är tillverkade för att eldas med 8mm. Pelletskaminer populära på kontinenten använder 6mm. Finns inte minsta anledning till att fundera på 6mm om man eldar pellets i panna.
Stora Enso exporterar rätt mycket pellets numera därför att det ger mer vinst än att sälja på hemmaplan som växelkurserna är nu.
Därför lade Stora Enso om hela sin produktion till kaminpellets och startade en mycket lögnaktig kampanj som gick ut på att 6mm var "bättre". (ca. 5 år sedan).
Detta har fördyrat hanteringen av pellets och tillverkningen hos andra pelletsproducenter då kunder som lurats av Stora Ensos kampanj för kaminpelles krävt 6mm också från andra tillverkare.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Fast 6mm pellets har funnits i sverige längre än 5 år...........Jag har eldat pellets i mer än 10år och i början var det mycket vanligare med 6 än 8
 
J James1960 skrev:
hej alla pelletsanvändare

vilka pellets väljer man 6 eller 8 mm?
vad är skillnaden förutom storleken?
mvh James
Hej Tänk på att alla inte levererar 6mm utan bara 8mm
 
S Stefan1972 skrev:
Fast 6mm pellets har funnits i sverige längre än 5 år...........Jag har eldat pellets i mer än 10år och i början var det mycket vanligare med 6 än 8
Jag har eldat pellets i 15 år och kring 2007 var det främst Bionorr som sålde 6mm aktivt. Fanns väl några pelletskaminer i drift också.
Men 6mm var definitivt inte "vanligare förr". Brännarna tillverkades alla med utgångspunkt från 8mm.
 
Bulk leveranser & storsäck verka bara ligga på 8mm , men vissa har säckar på 6mm
 
Hej, var hittar man 6mm pellets (småsäckar på pall) till ok pris?

/L-M
 
L Lamamaaan skrev:
Hej, var hittar man 6mm pellets (småsäckar på pall) till ok pris?

/L-M
Det finns numera ingen pellets alls att köpa till "ok pris" Allt är rena rånet och är man tvungen att köpa nu så kan det ju bli så att man får vara utan helt enkelt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jo så är det ju. Men pellets måste jag köpa i vilket fall (stödvärme nattetid till vedspis med pelletstillsats). Spisen är Lohberger o de har 6mm, vanligast i SE är ju 8 mm. Var hittar man 6mm, någon som använder det?
 
Pellets från SCA kan köpas med 6 mm i diameter, om nu någon får tag på denna produkt. De har slutat att leverera till Skåne, o kanske andra delar av landet.
 
L Lamamaaan skrev:
Jo så är det ju. Men pellets måste jag köpa i vilket fall (stödvärme nattetid till vedspis med pelletstillsats). Spisen är Lohberger o de har 6mm, vanligast i SE är ju 8 mm. Var hittar man 6mm, någon som använder det?
Stora Enso säljer 6mm om du är i deras försäljningsområde.
 
normalt sett kan man väl få tag på 6mm hos de flesta som säljer? Det är ju ingen udda produkt så. Men just nu är inte marknaden normal och många blir utan från tillverkarna.
 
dof dof skrev:
Stora Enso säljer 6mm om du är i deras försäljningsområde.
Jag kollade med Stora Enso men Kiruna ligger för långt bort. Om ni vet någon tillverkare som levererar 6mm träpellets till Kiruna så är jag tacksam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.