Jag har precis låtit renovera min skorsten och har 4 kanaler. En kanal går ner till källaren men ligger såpass ytligt så den kommer inte att bli godkännd som eldkanal enligt hantverkarna utan kan bara användas till ventilation av källaren (trots att den har används av tidigare ägare till en gammal vedpanna......men ny ägare nya bestämmelser..)

Kikat runt och sett att det finns pellertskaminer där man inte ens behöver skorsten utan får skicka ut avgaserna genom vägg! SÅ frågan är vilka krav detta sätter på kanalen i skorstenen ?? Om man får skicka ut genom väggen tycker jag ju att man borde få skicka det genom en ventilationskanal i skorstenen oxå... eller??
 
Njaa.jag har för mig att lösningen igenom väggenfläkten blandar uteluften med rökgaserna innan de går ut. själv slängde jag ner rostfri slang i kanalen,runt en 500 hundring /meter.. Men kolla med din sotare.Han kanske tycker att de e godkänt,eller säger vad
du kan göra
 
Redigerat:
Ok men även om jag slänger ner en rostfri slang så ligger den ju ytligt...sjuka är ju att förra ägaren eldat i den kanalen som en tok med en stor gammal gjutjärnspanna från typ 40-talet.... Men men...
 
Är d verkligen nya regler för en ny ägare?? Lägg upp en ny tråd och ställ frågan. Tycker det låter konstigt och sotare har en enastående förmåga att hitta på egna regler till höger och vänster.
 
Men va de hantverkarna som fixat skorstenen som sa detta om att den kanalen va ytlig eller sa sotarn detta till dig???
 
Det va hantverkaren
Han lät tvärsäker men men.. Jag kan ju alltid höra med sotaren oxå
 
Ja sotarn har ju som bekant alltid sista ordet,så kolla med dem. Jag e lite nyfiken på det du skriver "ytligt"??? hur menar du??
 
jag menar att kanalen sitter nära ytan på murstockenn. Det är inte ens en hel tegelsten vid utloppet från pannan. Hur det ser ut i resten av murstocken vet ja inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.