Sophia skrev i bygglovstråden:
Håller ju med Kissen så klart, verkar som ett helt rimligt "byte. Kan annars tipsa om att hon har fina kuliga pelargoner också om bara råder var för lite att byta mot ett tomttips...



Hemmakatten eller andra pelargonfreak :D

Det råkar inte vara någon som har en "Carmel" (zonal)eller/och en "Denise" el./och "Fischers Appleblossom" (Rosenknopp) som skulle kunna tänka sig att avstå en stickling :-*

//Christina.
 
Tyvärr har jag ingen av just dessa! :( Misstänker att du redan känner till www.pelargonsallskapet.com? Annars 'r det ett hett tips!

Är nyss hemkommen från Danmark med två inköpta hängisar och en stjärna plus två stulna sticklingar i bagaget. NÖJD! ;D
 
Sophia skrev:
Tyvärr har jag ingen av just dessa! :( Misstänker att du redan känner till www.pelargonsallskapet.com? Annars 'r det ett hett tips!

Är nyss hemkommen från Danmark med två inköpta hängisar och en stjärna plus två stulna sticklingar i bagaget. NÖJD! ;D
Jodå, jag känner till det :D
Vilken stjärna har du fått tag på?? dom är ju för gulliga :-*
Annars misstänker jag att de två stulna sticklingarna blir bäst, brukar bli så.... ;D :)-[)

MVH/Christina.

 
byggimpert skrev:
Jodå, jag känner till det :D
Vilken stjärna har du fått tag på?? dom är ju för gulliga :-*
Annars misstänker jag att de två stulna sticklingarna blir bäst, brukar bli så.... ;D :)-[)
MVH/Christina.
De uschlingarna skriver ju inte namn på sina pellisar när man köper dem!  >:(  Men om du tänker dig "Anna Brooks Pluto" så är bladen nästan exakt lika dana, men blommorna är lite mer åt det laxrosa hållet. Jättefin! :D

Är du också samlare? Får du tag på de där tre så är jag också intresserad av sticklingar, de är fantastiskt vackra!!!*viskar*
 
Den blir säkert jättefin :D
Jag måste erkänna att jag är svag för de rosa-vita sorterna så jag har inga(nåja, nästan iaf. ;)) andra färger och jag älskar de ljusa-mellan men "kalla" rosa färgerna :-*
Har nyss fått tag på en ny (för mig iaf.) stjärnis som heter "Peppermint Star" som har mörk/mellanrosa kronblad och de övre av dem är vita-ljusrosa och bladen är ljust gröna :-* :-*
Men nåt så underbart som "Carmel" är svårt att hitta skulle isf. vara "Pretty Petticoat" den är också helt ljuvlig.

//Christina.

PS: Se själv/DS.

http://images.google.com/imgres?img.../images?q=pretty+petticoat&hl=sv&lr=&ie=UTF-8
 
Oj DEN var fin!!! :surprised: Satte genast upp den på min ösnskelista... Har mest samlat lite hipp som happ hittills, men skall försöka får tag på lite speciella sorter nu tänkte jag... :D

*ska nu sluta prata pelargoner, jag lovar* ;D
 
Sophia skrev:
ösnskelista...
Bokstavsterroristen ;D
 
Immobil skrev:
Bokstavsterroristen ;D
>:( >:( >:(

( ;) :D ;D )
 
byggimpert skrev:
Sophia skrev i bygglovstråden:
Håller ju med Kissen så klart, verkar som ett helt rimligt "byte. Kan annars tipsa om att hon har fina kuliga pelargoner också om bara råder var för lite att byta mot ett tomttips...  



Hemmakatten eller andra pelargonfreak :D

Det råkar inte vara någon som har en "Carmel" (zonal)eller/och en "Denise" el./och "Fischers Appleblossom" (Rosenknopp) som skulle kunna tänka sig att avstå en stickling :-*

//Christina.

Kunde inte låta bli att lyfta tråden... ;) Var ju tvungn att kolla på de där fina blommorna, och har nu lagt vantarna på en stickling av varje. Hojta till fram mot mars-april nästa år så lovar jag att dela med mig! :D
 
Hemmakatten
Ledsen att jag inte svarat tidigare. :-[
Men jag är ingen riktig pelargonfreak. Älskar trädgård, blommor och grönt, men är ingen expert på nåt.
Pelargonen Sophia pratar om är iofs unik. har släpat den från en liten grekisk ö, tar 24 h att åka dit eller hem enkel resa. Har varit förälskad i alla vackar pelargoner jag sett där. De är säkert "inhemska" o odlade där i många år, (ön fick bilar bara för 8 år sedan). har försökt flera år att ta hem pelargoner men ingen har klarat sig under vintern här hemma. Förutom nu! sticklingen Sophia fick visar sig vär förmodligen vara en helt vanlig sort som finns i Sverige också, MEN jag vet ju att den kommer från min lilla ö och därför är alldelese speciell, för mig i alla fall. ;D

Annars kan jag berätta, apropå pelargoner att jag har ett par plantor som är minst 10 år gamla, typ 19:90 köpta på Ica. De är inte beskurna och har nu blivit riktiga små träd/buskar. Tjocka grenar, vedartade o plantan är ca 80 cm hög. I Sydeuropa beskär man inte pelargoner utan bara ansar dem lite, vilket jag också har gjort. Pelargonerna har säkert 80-100 blommor samtidigt fram i juli.

Min Grek-pelargon mår bra o frodas o tål säkert att man tar en stickling till, så vill du ha, Christina, så hör av dig. Men som sagt, den är förmodligen nån sort som du tycker är alldeles för banal för en pelargonentusiast.
 
Hemmakatten skrev:
Ledsen att jag inte svarat tidigare.  :-[

Min Grek-pelargon mår bra o frodas o tål säkert att man tar en stickling till, så vill du ha, Christina, så hör av dig. Men som sagt, den är förmodligen nån sort som du tycker är alldeles för banal för en pelargonentusiast.
Inga pellisar är för banala för en entusiast, det är ju historien som är bakom som är det viktigaste med en sådan stickling! Kanske ingen pellis man byter sticklingar med andra med, men att ha och minnas! De mår bra bägge två förresten, och trivs ute i solen. Har ni skrivit idag? ??? *nyfiken*
 
Hemmakatten
Vadå skrivit??
 
Hemmakatten skrev:
Vadå skrivit??
Kontrakt!!! Hur har det gått med försäljningen efter homestagingen! *supernyfiken*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.