L
Vi byter ut vår gamla vedspis och installerar en ny Husqvarna No 26. Vi murar upp en grund för denna, tänkte använda lättklinkerblock. Behöver vi använda ett speciellt murbruk pga värmen?

Ca 40 cm brevid eldstaden befinner sig en trävägg och en träpelare. Träpelaren är bärande.

Vi vill ta ner träväggen brevid spisen och sätta dit en pelare till direkt vid skorstenen, samt förlänga den bärande bjälken i taket. Frågan är nu, kan vi använda träpelare, eller finns det något i metall? Annat förslag någon? (Att bygga igen med brandväggsplatta är inget alternativ, då vi vill öppna upp köket).

Måste vi ersätta den träpelaren som finns där, måttet är som sagt ca 40 cm från vedspisen. I bruksanvisningen står två olika uppgifter, minst 30 cm från brännbar vägg, men då jag ringde upp firman som sålde vedspisen sa dom att man måste hålla minst 50 cm från brännbar vägg/ i det här fallet ingår förmodligen pelaren/pelarna. Ska försöka ladda upp ett par bilder som illustrerar.

Är tacksam för olika lösningar eller vilka bärande pelare i metall som kan användas.
 
L
Den gamla vedspisen är redan borta. Om vi tar ner träväggen till vänster om spisen, vilka bärande pelare kan vi använda oss av som är brandsäkra..?

Den nedersta bilden visar att den bärande balken upphör, den förlänger vi och placerar en pelare under precis vid murstocken/skorstenen. Måttet är 10 cm tjocklek.
 
  • Rivet kökshörn med en kvarvarande vit kaklad vedspis intill en murad skorsten och en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt som visar en hörna av ett rum med en borttagen vedspis och en delvis demonterad trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en hörna där en trävägg möter ett träbjälklag nära taket, antydning till byggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Totte_S
Er planlösning är nästan identisk med vår.
Mura upp under takbalken och gör upplaget för balken med murblock/lecablock.
Ps. Ett tips är att göra färdigt allt direkt :rofl:
Kökshylla med kastruller, stekpannor och kryddor under en träbalk med murblock vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
L
Det var ju ingen dum idé! Är lite orolig över att byta ut den bärande balken dock, men det ska väl gå bra. Ska läsa på och förbereda allt noga, ja, allt måste ske direkt, vill gärna behålla övervåningen
 
L
Min mans infall är frågan om den bärande främre stolpen kan tas bort och ersättas med en uppmurad pelare 60 cm längre bort, alltså inne vid murstocken, om kraften i takbjälken håller hela vägen...
Vi har en annan pelare inne i rummet längs bjälken i taket, den kommer vi ersätta med en mer neutral träpelare. Det fanns en vägg här innan.
 
  • Renoveringsprojekt med en träpelare vid en murstock och takbjälkar i ett hus under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i ett rum med träpelare, takbjälkar och en gammal murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Jag kommer eventuellt ställa frågan om bärighet i en annan tråd, ska kolla runt lite först om jag kan hitta ett verktyg som man kan räkna ut bärande punkter. En kompis som har arkitektutbildning (icke verksam dock) tipsade mig om att det finns en formel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.