Hej, för några veckor sedan så köpte jag en gammal Ixion BST10 pelarborr genom blocket. När jag var hemma hos säljaren så fungerade borren felfritt. Nu när jag efter några veckor flyttat den till verkstan så vägrar den starta om jag inte "snurrar upp" den själv i starten. Annars hummar den bara. Vad kan felet vara?

motorn är från 1973, 3fas - har 0.47kw

MVh Johan:(
 
Fasföljdsfel alternativt så saknar du en inkommande fas till maskinen.... Svårare än så är det nog inte! ;)

Börja med att mäta att du har alla tre faser fram till maskinen, du skall ligga på ca 230VAC mellan nolla och de tre faserna.
Du kan även mäta mellan fas och fas och ditt instrument skall då indikera ca 400VAC.
Har du alla tre faser så skulle jag säga att fasföljden är fel och den inte riktigt vet vilken håll den vill gå åt helt enkelt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Okej, hur löser jag det? jag är tyvärr novis vad det gäller allt El.

Ska säga att motorn, kan köras både 230/380 volt

Slacker: Är det en Multimeter jag skall använda till att mäta med då? Jag är usel på el, det kommer ur väggen och saker funkar (oftast) ;)
 
Redigerat:
Sitter och funderar på det där - Fel fasföljd torde ju bara göra att den går åt fel hål!? Var några år sedan man pluggade El-Tele och hjärncellerna verkar inte bli fler med åren...
Pumpen till brunnen på släktens stuga sög så rackarns dåligt i alla år till jag var där och kopplade om faserna - Nu går den åt rätt håll... Så det är nog så att du kanske saknar en fas trots allt!?

Skulle börja med att kontrollera så att du har alla tre faser i uttaget/fram till maskinen och ta det därifrån.
 
Eller så har en lindning gått sönder i motorn.
Hur som helst saknar du en fas i motorn.
 
Tack, ska kolla det i morgon när jag är i verkstan - funderar på om en sladd kan ha gått av när jag fraktade den - men ska mäta hela ledet!
 
En trefas motor är aldrig"osäker" åt vilket håll den vill starta. Det beror helt på fasföljden.
Det gäller en felfri elmotor som matas av tre felfria faser.

Valet 230 v eller 400 V drift görs på motor plinten. Delta kopplade lindningar passar för 230 v. Y- kopplade lindningar passar för 400 V. I Sverige skall din motor vara Y - kopplad för 400v. ( gäller normala elinstallationen)
 
Redigerat:
Y eller D koppling av en motor beror på om den är 230/400V eller 400/690V
 
Hur varmt är det där den står, och vad är det för typ av transmission? Med tanke på åldern kanske man inte skall utesluta att det är fett som stelnat någonstans. Står den då kallare nu än där den stod när du köpte den kanske det räcker för att den inte skall orka igång. När den väl snurrar så har den ett högre moment än startmomentet.

För att mäta om du har alla faser in så behöver du mycket riktigt en multimeter. Du skall då mäta 400 volt mellan alla faser. Mäter du mellan faser och nolla skall det bli 230 volt, men det är i det här faller inte en lika tillförlitlig mätning. Om du behöver hjälp med mellan vilka hål i uttaget du skall mäta så lägg upp en bild på det. Förhoppningsvis är det ett CEE-don.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En 3-fas motor behöver ingen Nolla, Så det kanske bara är 3 faser och skyddsjord till motorn.
 
nisse123 skrev:
En 3-fas motor behöver ingen Nolla, Så det kanske bara är 3 faser och skyddsjord till motorn.
Var det en kommentar till vad jag skrev? Motorn behöver givetvis ingen nolla, men om man skall mäta att alla faser finns i CEE-donet så kan man mäta mot nollan. Mot jorden också för övrigt. Enda skälet till att jag skrev om nollan var för att avråda från att mäta så utan hellre mäta mellan faser. Jag vet av erfarenhet att man kan lura sig genom att mäta mot nollan om det skulle finnas laster inkopplade mellan två faser och en säkring har gått.
 
nisse123 skrev:
Y eller D koppling av en motor beror på om den är 230/400V eller 400/690V
Jag vet detta

TS hade i tidigare inlägg skrivet att motorn kunde köras på 220 V eller 380 V. Den spänningskombinationen är även vanlig på små elmotorer. På större elmotorer t.ex 10 kW, där väljs ofta kombinationen 400/690 V för att bl.a möjliggöra start med Y/D omkopplare i Sverige.
 
Avemo skrev:
Var det en kommentar till vad jag skrev? Motorn behöver givetvis ingen nolla, men om man skall mäta att alla faser finns i CEE-donet så kan man mäta mot nollan. Mot jorden också för övrigt. Enda skälet till att jag skrev om nollan var för att avråda från att mäta så utan hellre mäta mellan faser. Jag vet av erfarenhet att man kan lura sig genom att mäta mot nollan om det skulle finnas laster inkopplade mellan två faser och en säkring har gått.
Nej det är info till TS, eftersom han inte verkar så hemma på 3fas motorer, så att han inte letar efter någon Nolla i motorplinten att mäta emot.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.