Har en förmåga att överanalysera det mesta... Meeeen... :)

Jag skall ha en UPE som upplag för Peva samverkansplåtar i ett projekt där jag gör källar-spa under garaget, och denna UPE-balk skall stå på 4st 100x100 VKR-rör. Av de 4 punktlasterna är det en som är extra stor (runt 65kN) då den oxå tar upp halva nockbalken på garagetaket ovanför. Alla punkterna är förstärkta i plattan efter beräkning hos konstruktör, och denna punkt har vi dessutom gjutit in en 30mm stålplatta i betongplattan.

Till frågan..

Jag har sett, och även i ett fall gjort så själv, att det är vanligt att man har en pelare övergå i en grövre gängstång eller skruv, och detta är väl primärt för att få en flexibel infästningspunkt och en centrerad lastöverföring tänker jag? I mitt fall var det för att kunna förspänna en flyttad avbärare av en befintlig balk på ett smidigt sätt.

Att göra så förefaller vara bra i mitt fall för då kan jag prefabricera hela balken och dess ben i min verkstad, och jag kan oxå säkerställa att jag får svets hela vägen runt, jämfört med att svetsa på plats och ofrånkomligen få ytan emot väggen öppen.

Någon som har en åsikt om det ena är bättre eller sämre bortsett från arbetstid/kostnad?

Eller kommer det bli lika bra hur jag än gör?

Bilder på min befintliga pelarfot med dylik skruv inne i huset, samt plattan med den ingjutna stålplattan, samt en CAD på hur jag primärt tänkt mig göra med helt konventionella svetsade fötter.

Arbetare som slipar en nyligen gjuten betongplatta med förstärkt stålplatta inför källarspa-bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-CAD-modell av källarspa med UPE-balkar, VKR-rörpelare och samverkansplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelarfot med grövre gängstång och svetsad rödfärgad plåtfotmontering på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en variant där man rent av satt 4 skruv för att få fler överföringspunkter, men känns som lite överkurs i mitt fall då jag redan har 4 punkter som bär upp balken, samt att den gjuts ihop med bjälklaget?
 
  • Stålbalk monterad med fyra skruvar i vägg, stöttad av temporär pelare under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Gör ett försök till att få feedback här...
 
Hallonbåten
Mot plattan skulle jag använda Gängsstång med ankarmassa ,Höj upp ,bulta ihop stolpen med balken ,undergjut foten med expanderbetong ..
 
Hej @Hallonbåten och tack för ditt svar.

Är helt med på metoden, skall göra så i vissa tillkommande punktlaster i min gamla betongplatta.

I denna nya plattan som frågan avser är dock den mest belastade punkten försedd med en ingjutit stålplatta i betongen, som jag avser svetsa i. Men det går ju förstås göra som du beskriver ändå, med att distansera upp den med en centrumskruv och undergjuter. Det är endast fråga om trycklaster.

Tycker du fortfarande detta är den bästa lösningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.