Hej, jag tänkte höra om nybyggen mer eller mindre alltid drar Pe-x rör i rör för tappvatten och värme nu för tiden i vägg och bjälklag?

Funderar på att bygga och har kommit till VVS installationen hur mycket jag kan göra där själv. Fick då höra av en rörmokare att deras jobb blivit som för en elektriker nu för tiden att man bara drar rör i rör. Då låter det ju väldigt enkelt att göra rördragningen själv om så är fallet.

Någon som är insatt byggtekniken runt VVS och rördragning som kan belysa det lite?
 
Nuför tiden får man inte bygga in en skarv av ett vattenrör, inte utan en inspektionslucka iaf, så r-i-r är smidigt då du har en hel rulle att använda, utan att behöva skarva. Smidig att förlägga. Sen har du ju dubbelisolering, så skulle du få ett läckage upptäcks det vid änden på röret, då vattnet rinner ur det yttre röret. Om det nu inte gått hål i båda två :)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tack så mycket
 
Och följer man anvisningarna, med lagom runda böjar, så går det faktiskt förvånansvärt enkelt att dra in ett nytt innerrör om man skulle råka punktera det ex. med en skruv.
 
H hempularen skrev:
Och följer man anvisningarna, med lagom runda böjar, så går det faktiskt förvånansvärt enkelt att dra in ett nytt innerrör om man skulle råka punktera det ex. med en skruv.
Vad är en lagom rund böj i vägg för rör i rör?
Finns inte en chans att i våra väggar på jobbet byta ett rör som går i vägg.
 
N Nygge72 skrev:
Hej, jag tänkte höra om nybyggen mer eller mindre alltid drar Pe-x rör i rör för tappvatten och värme nu för tiden i vägg och bjälklag?

Funderar på att bygga och har kommit till VVS installationen hur mycket jag kan göra där själv. Fick då höra av en rörmokare att deras jobb blivit som för en elektriker nu för tiden att man bara drar rör i rör. Då låter det ju väldigt enkelt att göra rördragningen själv om så är fallet.

Någon som är insatt byggtekniken runt VVS och rördragning som kan belysa det lite?
Vi drar alltid rör själva på jobbet, väldigt enkelt och smidigt med rör i rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.