J
Hej! Vi har problem med obefintlig ventilation i en lägenhet i källare. Det finns en frånluftsventil med paxfläkt i badrummet men den orkar inte blåsa ut ordentligt eftersom det saknas tilluftsventiler i övrigt. Antingen får vi installera spaltventiler i fönstren eller ännu hellre borra upp en ordentlig öppning i grundmuren. Jag undrar om man kan hjälpa till med genomströmningen genom att sätta in en paxfläkt som suger in luft? Jag kan ju inte i en liten etta ha dubbel frånluft. Vill helst inte meka i badrummet och byta fläkt till en starkare där utan endast installera nytt i sovrummet? Kan min idé fungera?
 
Redigerat:
K
Du vill inte ha övertryck i lägenheten så det bästa är om du kan ta upp självdragsventiler och kanske se till att paxfläkten på badrummet går kontinuerligt
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vilken väg går frånluften?
Är det för långa kanaler så orkar inte en lite utdragsfläkt typ PAX med jobbet.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Tackar för svaren. Frånluften går ca en meter i ett rör som mynnar i en källarkorridor där det finns FTX-system. Det är dock inte ihopkopplat. Där luktar det iallafall inte. Jag har också tänkt på övertrycket, och det kanske räcker med självdrag. Ska kontakta en snickare osm monterat fönster i lägenheten nyligen. Återigen tack för svaren! Paxfläkten går redan idag kontimuerligt så länge som en brytare inte pillas på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.