Hej,

jag håller på och fixar min övervåning på kåken och har fram till igår räknat med att bara sätta upp ett vanligt frånluftsdon i badrummet när det blir klart och naturligtvis mäta in luftflödet men igår fick jag information från en hantverkare på Hem och villamässan att man kan sätta en PAX-fläkt (eller liknande) där för att säkerställa att fukten verkligen försvinner snabbt.

Detta låter lite knepigt tycker jag, borde inte fläkten suga ut fukten utanför huset och inte in i frånluftssystemet?

Tänker jag rätt eller fel?

Yamma
 
Vad har du för typ av frånluftssystem?
 
Tomtebo skrev:
Vad har du för typ av frånluftssystem?
Jag har en tre år gammal NIBE Fighter 310P som sköter om frånluften. Idag har jag frånluftintag från kök, tvättstuga och badrum på entrevåningen. Jag har två kanaler dragna till övervåningen som skall sitta i duschrum samt vardagsrum.

Yamma
 
är väll så att det är enklast att sätta en fläkt innomhus..? :surprised:

låter mäst gör det väll också..

att sätta en utomhus är nog inte fel.. Troligen dyrare dock..
 
Har du en Nibe frånluftsvärmepump behöver du inga fler fläktar i systemet.
Tänk dock på att när du kopplat in det nya frånluftsdonet måste du öka farten på fläkten i FVP'en (står i manualen till den hur man gör).
Skall man vara riktigt petig bör man injustera hela anläggningen om du ändrar så mycket som du gör i den.
 
FrittDrag skrev:
Har du en Nibe frånluftsvärmepump behöver du inga fler fläktar i systemet.
Tänk dock på att när du kopplat in det nya frånluftsdonet måste du öka farten på fläkten i FVP'en (står i manualen till den hur man gör).
Skall man vara riktigt petig bör man injustera hela anläggningen om du ändrar så mycket som du gör i den.
Japp, jag har koll på hur jag ökar fläkten och tänker göra en injustering efter igångtagande. Tror du att det räcker att justera in eller måste det till en ökning på fläkten? Har testat tidigare att öka och ljudnivån ökar inne i huset och så även elräkningen ;)

Yamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.