Originaltanken var att köksfläkten även skulle sköta den allmänna ventilationen för kök, v-rum och loft (öppen planlösning). Tänkte då ha en alliansfläkt, med extern motor. (Vill inte höra någon fläkt stå och gå) Men med 4 meter i takhöjd och öppet upp till nock finns det ingen platts att ha motorn inomhus. Och utomhus blir inte heller snyggt med ett stort paket på väggen.

Har dock fått en galen ide som jag tänkte lufta lite med er ;-)
Sätter in en vanlig köksfläkt med utlopp genom väggen som man slår på när man lagar mat (man får väl stå ut med fläktljud då). Sedan kompletterar jag med en pax-fläkt uppe på väggen.
För att få det snyggt tänkte jag följande (se bild).
Köpa en förlängningskåpa som man gör ”ventilhål” i (kanske borrar eller sätter nät). Monterar en ”vägg” så att luften måste sugas in genom ”ventilhålen” och inte nerifrån kåpan. Då får jag både köksfläkt och ventilation utan att få ett stort fläktpaket någon stans och utan att behöva se en ful pax på väggen.

Vad tror ni om min lösning?

Är det bra eller dåligt att sätta en paxfläkt så högt upp som 4 meter (spontant känns det som om detta borde ge bättre luftgenomströmning än ett utsug som sitter 2 m upp?

Finns det risk för att fläktarna kommer ”tävla” om luften så man kan få upp matos i paxfläkten? Om det är så är min tanke att man modifierar köksfläkten så när man slår på den stängs paxfläkten av.
 
  • kapa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde inte vara några direkta problem. Frånluft sugs lokalt, dvs bara den luft som råkar finns precis framför utsuget. Det spelar med andra ord inte så stor roll var de olika frånluftsenheterna placeras bara den inte sitter precis intill varandra eller vi ett tillufts/uteluftsintag.
Köksfläkten har antagligen så pass mycket högre kapacitet att någon konkurens mellan fläktarna borde inte uppstå.
 
Tror inte på lösningen. Dels behöver Du backflödesspjäll i båda fläktarna, då de arbetar var för sig, annars risk att Du får tilluft genom den stillastående fläktens genomföring mot uteluften. Min erfarenhet av PAX är att de inte är särskilt tysta i fullfartsläget och att de är känsliga för blåsighet ute samt flödesmotstånd som Din lösning med hål i kåpan skulle innebära. Jag skulle köra på endera köksfläkt, typ Futurum NonStop som går hela tiden med mycket lågt flöde och i princip helt tyst, eller använda en takfläkt från Systemair till en fläktkåpa. Den senare kan man styra med 5-stegstrafo som i läge 1 kan användas för allmänventilationen i nämnda utrymmen och i högre lägen ger en mycket kraftig och förhållandevis tyst köksfläkt. (Alla fläktar med motor i kåpan väsnas mer på högvarv än med extern motor). Glöm dock inte ventilationen i badrum och ev tvättrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.