P
Hej!
Tänkte höra hur långt man kan förlänga PAX väggrör till pax fläktarna? är det max 260mm som finns? eller kan man förlänga med flera meter?

sen fråga 2:

sitter ett gjutjärnsrör som går nerifrån nedre toaletten upp till den som ska renoveras..
måste antagligen ta bort minst 30 cm för avloppet till toaletten ska flyttas då den inte passar där den sitter samt att det ska vara en dusch bredvid..
Finns det golvrör som passar direkt på avkapad gjutjärnsrör typ dubbelmuff eller åker jag på att byta ut hela röret ner?

fråga 3:.. kan man blanda olika tät skiktssystem? tex lips folie med probaus tätmembran? eller probaus folie med kiiltos guck? eller är det rekommenderat att använda de alla företags produkter med varandra istället för att blanda? antagligen är det så men vill bara kolla med dom som kan :p
 
1 det bör väl gå att förlänga det
2 det går att skarva på gjutjärnsröret och få en övergång till plast MEN du bör byta ut allt gjutjärn för att slippa problem i framtiden
3 NEJ tätskikt och fix hör ihop
 
P
Tack och bock för dom svarena! slipper fundera nåmera på dom nu d^_^b
 
Fix står det dig väl fritt att använda vilket du vill, men tätskikten ska blandas från olika system ? Eller ?
 
Mäster: Nej fix ingår i tätskiktssystemet när det gäller BKR
GVK har inget "systemtänk" där kan man blanda bara man håller sig till rek. produkter
 
Jag ser att jag missade ett inte i en mening, "men tätskikten ska INTE blandas från olika system" menade jag såklart ..

Att fix ingick i tätskiktssystemet var en ny lärdom för mig , hmm.. jag trodde jag visste allt ;)
 
P
jag har tänkt på min första fråga.. räcker det verkligen med en vanlig fläkt i väggen? jag har köpt en Fresh X100HT men röret från vägg till vägg blir minst 3 meter långt! borde jag inte ha en kanalfläkt därimellan istället? eller kan dessa små mata luften en sån sträcka?


sen, jag har köpt floores värmegolvs kit och den bygger 12mm, tänkte ha den in till golvbrunnen (15 cm ifrån) men hur gör jag där när fallet ska göras? golvet under blir spånskiva,
ska jag då sätta monteringsplattan för golvbrunnen uppe på spånskivan? iställe för under mot reglar? eller ska jag montera den på reglar under spånskivan så som det är tänkt och använda purus multi plattan och få upp golvbrunnen??

sen vad för lim ska jag använda för att fästa floore skivorna med? personalen på krauta förespråkade flytfix med kiilto fixbinder, men fix gäller väll bara på betong?

bostik hade nåt lim med? startac, multitac och attack som skulle funka!

Tack på förhand!
 
P
Tack för den länken, jag har läst den, även sett deras film men de tog aldrig upp något om fallbyggnation/golvbrunn mot floore skivan.. bara plant golv

antar det är samma procedur som för LK,s EPS skiva?
 
S
"När Floorégolvet skall installeras i våtrum med keramiska plattor måste ett lager med avjämningsmassa (golvspackel) appliceras på värmegolvet, som sedan utförs med godkänt tätskikt för golv"

Gör så här:

1. Kontrollera att bjälklaget uppfyller BBVs krav.
2. Installera värmegolvet. Värmegolvet skall alltid limmas mot undergolvet i våtrum.
Vid golvbrunnen lämnas minst 150 mm som ej beläggs med värmegolvskiva. Där skall golvspackel beläggas så att en hård kant vid anslutningen mot golvbrunnen bildas.
3. Testa värmegolvet – Röret tryckprovas.
4. Frilägg golvytan som skall spacklas från väggarna. Detta kan göras med sk kantband av skumplast eller liknande. Eftersom alla betongprodukter krymper vid härdning är det viktigt att golvet kan röra sig från väggen. Annars finns risk för problem med sprickor, vidhäftning och att golvskivorna släpper. Var noggrann med att se till att spackel leverantörernas villkor för rums- och yttemperaturer är uppfyllda.
5. Rengör värmegolvet med rödsprit (använd inte andra lösningsmedel, dessa kan förtära cellplasten) och applicera outspädd primer. Låt primern torka.
OBS! Kontrollera att primern flyter ut och bildar en heltäckande film eftersom inte alla fabrikat vidhäftar mot aluminiumfolie. Se tabell “Primer och avjämningsmassa, våtrum” för val av primer.
6. OBS! Vid träunderlag oavsett regelavstånd (dock max 600 mm), skall förstärkning av böjstyvhet och åtgärd för att förhindra att fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet utföras. Förstärkning kan göras med avjämningsmassa min. 12 mm vid golvbrunn. Armering skall utföras i underkant avjämningsmassan med punktsvetsat stålnät.
7. Lägg armeringsnätet på värmegolvet. Skarvar omlott.
8. Applicera avjämningsmassan (spacklet) enligt tillverkarens anvisning. Innan spacklingen påbörjas skall golvtemperaturen kontrolleras så att den uppfyller kravet som föreskrivs av tillverkaren. Vid för låg golvtemperatur finns risk för att spacklets härdningsprocess startar innan krympningen, vilket medför problem med sprickor, vidhäftning och att golvskivorna släpper. Eftersom underlaget inte är sugande är det viktigt att mängden vätska till avjämningsmassan ej överdoseras!
9. Applicera tätskiktssystem på de spacklade/avjämnade ytorna enligt leverantörens anvisningar.
10. Använd fästmassa/primer som rekommenderas av tillverkaren/leverantören till det tätskiktssystem ni har valt.
 
P
den där texten gav mig ingen info av det jag ville veta tyvärr, antagligen jag som förklarar fördåligt.. det löste sig endå med den frågan om golvvärmen..

men ventilation då? klarar en liten fläkt 2-3 meters rör eller är det kanalfläkt som gäller?
 
Jag har två pax passad multi, den ena i källaren med säkert tio meter rör, det blev märkbart bättre luftväxling i det rummet med fläkten. Har även en i ett badrum med tre meter rör, där är det nästan storm under dörren då fläkten går... Så pass mycket att jag funderar på att strypa röret.
 
utan att vet så skulle jag tro att jag skulle gjort så här:
montera plattan som vanligt, sätta i en förhöjningsring som gör att överkanten kommer i rätt höjd ( 12mm platta + den mängd fix som behövs tex min 12mm) så en 25mm förhöjning kanske blir bra, flytspackla golvet plant, stäng av runt lokalfallet, fallspackla golvet med ca 1:150, handspackla lokalfallet ca 1:50

MEN har du spångolv som underlag så vette 17...
du måste få upp böjstyvheten och det tror jag inte du får genom att spackla på en tunn frigolit som ligger limmad...
så då bör du kanske först armera med ROTnät spackla min 12mm, sen limma skivorna och sen spackla över och till sist tätskikta...

Fundera på om du inte ska lämna tillbaka skivorna, köpa 12mm slang som du flyter in med armeringsnät osv
 
kiiltos fix med fixbinder "blir" som ett lim som man kan limma skivor med
mattlim tror jag inte på....
 
P
OJ hade missat denna tråd! tack så hemskt mycket för dom svarena! Precis det jag ville veta d^_^b

bärigheten blir nog ganska bra.. 40cc mellan åsarna och dom är 25 cm grova så det lär hålla, dom var 15x30cm från början men jag la på 50x300mm träregel på varje sida som förstärkning. overkill kanske men :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.