Hej

Min fläkt i taket i badrummet är stendöd, troligtvis trasig.
Inte funkat sedan vi flyttade in.

Jag har tänkt att vi ska skaffa en ny. Behöver lite råd.
Kallrasskydd, vad är det?
Jag tror att vi har självdrag & att fläkten är kopplat till ngt rör ut ur huset.

1. Ngt tips på en fläkt som är bra till bra pris?
Har sett ett par på Hornbach.

2. Vilka funktioner bör vår ha? Kallrasskydd?
Jag hade önskat en som är avstängd helt när det inte är fukt & som automatiskt startar vid behov. Vill inte ha ngn som går hela tiden el som startar när lampan tänds.

3. Installationen av dem, är det svårt?
Vad kostar det att anlita ngn att installera?

4. Ngt mer jag bör tänka på?
 
Pax 31 fuktstyrd med rörelsedetektor är fin. kallras= en solfjäder av plastvingar som sluter hyggligt tätt vid avstängd fläkt.
Väldigt lätt att inst, men skall ju utföras av elektriker.... kallras används ej om man har centralstyrd frånluft, eller gott självdrag uppåt, så att ventilation fås även men fläkt av. Pris är ca 1400 för fläkt och ca 30min inst.
 
Rörelsedetektor? Varför?
 
Centralstyrd från luft är det alltså om man har ngn fläkt på taket/vinden som drar luften därifrån?
Alltså inte självdrag?

Ja men jag litar på det du säger & siktar på denna fläkt då.
Var hittar man den?

Enda stället jag kikat på paxfläkt är på hiornbach, har de ngn bra el finns kanske denna där redan?
 
Det sitter inbyggd rörelsedetektor där man kan välja vid rörelse, start direkt, 2,5min fördröjning, eller va. Detta används för att motverka lukt....

Centralstyrd från luft är det alltså om man har ngn fläkt på taket/vinden som drar luften därifrån?
Alltså inte självdrag? Precis!

googla för att finna butiker nära dig, eller närmaste elektriker
 
Det är bättre att ha fuktstyrning, än rörelsestyrning. Det är nämligen inte alltid man skapar fukt i ett badrum bara för att man befinner sig där. Omvänt kan det finnas fukt kvar även om ingen rör sig inne i rummet (även efter eftergångstiden).

"Pax passad multi" eller "Fresh intellivent" är två modeller som erbjuder den funktionalitet du vill ha. Den första reagerar även på närvaro (förutom fukt) och kan på så sätt även vädra ut "dålig lukt" efter ett toalettbesök.

Modellerna ovan har olika program man kan köra efter önskemål och behov. Paxfläkten har mer funktionalitet, men Freshfläkten är snyggare (enligt min åsikt). Båda fläktarna är mycket tysta och låter nästan ingenting i grunventilationsläget (om man vill använda det).
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.