Hej,

Tiden är inne för att speca upp ventilationen i om- och tillbyggda huset.

Mekanisk frånluft har vi redan bestämt oss för och planerat för med tilluftsventiler etc. Men sen började vi prata om vilken fläkt och då blev det klurigare.

Luften från kök o bad på vån 1 ska ut, liksom bad o klk på vån 2. Idag är frånluften från kök o bad på vån 1 ihopsatta till frånluftskanal med kanalfläkt o frågan är nu hur vi gör med vån 2.

- sätter vi ihop alla kanaler och låter samma fläkt dra från alla? Finns det i så fall möjlighet att öka utsuget då det blir fuktigare i badrummen?

Eller vore det bättre att sätta pax fläktar i badrummen (vi kan fortfarande göra om där om vi vill)?

Pax har för mig alltid verkat som något man sätter i sommarstugor etc - inte i på förhand planerade system - men det stämmer kanske inte? Vet ej varför jag fått den uppfattningen.

Skulle ni välja pax fläktar i badrummen i era nya hus - hur skulle ni då planera , enskild pipa ut för varje fläkt?
 
Sätt en centralt placerad kanalfläkt och dra kanaler till dom utrymmen som ska ventileras, sätt även en stegtransformator så att du kan justera in hastigheten på fläkten. Du ska även ha en ljudfälla mellan fläkt och ventiler.
 
Tackar,

Du tycks också föredra kanalfläkt före pax - bara av intresse, hur resonerar du elmont?
 
Man får ett jämt flöde i hela huset hela tiden, inte bara när man har duschat, och man kan ställa in rätt flöde. Jag ser "paxfläktar" som en lösning när man inte kan få till en riktig ventilation. Kostnaden blir väl ungefär den samma
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.