Är det någon som vet hur mycket energiförbrukningen påverkas av vinden? Eftersom det blåst rätt mycket i vinter kanske någon har koll på hur den påverkas? Om jag går upp på vinden känns är det rejält dragigt om det blåser ute. Vi har lösull som isolering och då finns ju inte någon vindpapp som man ju alltid lade ovanpå isoleringen förr i tiden.
 
Dels ökar kyleffekten på grund av vinden och dels tenderar det ju att blåsa in i huset i otätheter.

Vindskydd behövs inte på den horisontella yta som vindsbjälklagsisoleringen utgör. Däremot har du ju någon form av vindskydd utanpå din vägg isolering. Sedan har man ju diffusionsspärren som även fungerar som skydd för inblåsning.
 
BJohan skrev:
Är det någon som vet hur mycket energiförbrukningen påverkas av vinden? Eftersom det blåst rätt mycket i vinter kanske någon har koll på hur den påverkas? Om jag går upp på vinden känns är det rejält dragigt om det blåser ute. Vi har lösull som isolering och då finns ju inte någon vindpapp som man ju alltid lade ovanpå isoleringen förr i tiden.
det är viktigt att ha nån form av vindskyrr på issoleringen första biten närmast taket där luften blåser mäst.
rolla ut lite pappp eller nått
 
Jag skulle gissa på max ett par procent om det är är ett normaltjockt isolerlager i ett hyfsat nytt hus. (Av den värme som normalt läcker upp till vinden alltså, inte av hela husets transmissionsförluster.)

Få inte för dig att börja täta bara för det gör mer skada än nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.