Hej,

Jag har funderingar på att byta till FTX i ett 100 år gammalt trähus med granitgrund i samband med tillbyggnad och tilläggsisolering samt fönsterbyte. Men bortsett från bättre inomhusklimat att andas i och ev. lite sus, hur påverkar det själva huset som i 100 år haft självdrag genom konstruktionen? Kan jag få nya problem som fukt och mögel där tidigare självdarget motverkade detta?
 
Jag är ingen expert och speciellt inte på 100 år gammalt hus, men...
Jag skulle svara Nej

Däremot tilläggsisolering och fönsterbyte (om de gamla läkte eller hade luftöppning) DET PÅVERKAR.
 
Det finns inga öppningar för inluft. Golven vid väggen och en liten bit in blir svinkalla på vintern så det läcker in fint där (tidigare ägare har stoppat bomull mellan golv och golvlist för att stoppa drag..), jag ska byta golv också så jag ska se över isolering där med.

Hur påverkar tilläggsisolering, annat än att mindre värme går förlorad, kan jag få problem av det?
 
Det beror helt på hur huset ser ut. Som sagt, jag är ingen expert och det finns nog inga generella tumregler som gäller i alla hus. Men kan påtala två saker att tänka på.

- Om du tätar så blir det mindre drag och således mindre ventilation. Förutom sämre luft leder detta ofta också till högre fuktighet.

- Om du tilläggs isolerar vinden (golvet på vinden). Så kommer vinden bli kallare och om det kommer in fuktig luft (från huset eller utifrån) så kan det bli vatten. När det inte är så bra isolerat så blir vinden uppvärmd av värmen i huset och även av murstocken när det eldas året om (vilket det ofta gjordes förr.

Så i ett gammalt hus som tilläggsisoleras och eldstad tas bort /ej använts så bör/skall man se över ventilationssystemet. Byta till Från eller FTX kan nog vara en bra ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.