Hej alla,

jag har ett bergvärmesystem dimensionerat till 70m djup med 1.5 kw pump. Det räcker inte alls och jag funderar på hur jag bäst adderar kapacitet. Som jag ser det har jag två alternativ för utökad bergvärme:

1. Borra nytt hål, helst 20m från det gamla, och fortsätta använda det gamla (130+70m)
2. Borra nytt hål (200) nära gammalt hål och avveckla det gamla.

Alternativ 2 skulle kunna vara intressant om avvecklingen av det gamla hålet innebär att det inte blir något bortfall i verkningsgrad även om det nya placeras väldigt nära det gamla. Vad gäller egentligen, påverkar också närhet till "inaktiva" hål?

(Jag har svårt att hitta en plats på tomten där jag inte påverkar grannars bergvärmehål om det skall ligga minst 20m från mitt befintliga)

Tack på förhand,

urban
 
Kan du borra 10 meter ifrån det gamla och ha 200 + 70 meter?
 
I vårt "nya" hus har vi ett äldre hål som antagligen är 60-70 m. Tydligen så är den anläggningen direktkondenserande, medans nya anläggningar har separata slingor.
Vårt går med andra ord inte enkelt att koppla ihop med nya värmepumpar. Bäst du checkar av hur det är med ditt.

Sedan, det där med 20 m: Det går att vinkla hålen, så att startpunkten ligger betydligt närmare än 20 m från andra hål.
 
Vilket som är mest kostnadseffektivt beror på hur långt du har till grundvattnet, att grada hålet (luta det) kan lösa dina placeringsbryderier. Närhet till inaktiva hål påverkar inte ett nytt hål.
 
Är pumpen rätt injusterad och har du kontrollerat VB temp in/ut så att du har optimalt flöde ?
Eller är det helt enkelt så att effekten inte räcker till oavsett hur bra den jobbar ?
Ibland så kan en genomgång och justering göra stor skillnad då det är mycket som skall stämmas av för att bergvärmepumpen skall gå så effektivt som möjligt.
 
Hej,

Kan inte säga att jag verifierat att nuvarande flöde är optimalt m.h.t. kapacitet. Det får bli första steg.

Tack för alla svar,

hälsn urban
 
Vid vilken temperatur går kompressorn hela tiden? Värmepump på 1,5 kW ? är det eleffekten du menar?
En normal dimensionerar av effektuttag ur ett borrhål är ca, 40 W/meter eller 2,8 kW i ditt fall, plus elenergin, ca 4 kW i värme. Med sämre verkningsgrad kan man klämma ur 60 W /m, vilket ger 50% mer värme ur samma hål. Frågan om det räcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.