Taxeringsvärdet på vår tomt har gått upp med 50% och man har redan tagit hänsyn till att läget är trafikstört.

Trafiken påverkas av en ny led och medan vissa i grannskapet tycker att trafiken minskat, tycker andra att den ökat.

Visst måste det väl finnas statistik på detta att få tag på? Vet nån om man kan vända sig till kommun eller vägverk?
 
Om dom redan tagit hänsyn till att det är traffikstört, så tror jag att det kommer att bli näst intill omöjligt att få dom att ta hänsyn till "ännu mer" traffilkstört.

 
Har samma case som du, 50% och trafikstörning.....har talat med skatteverket redan....går inte att gör något åt detta.....det är bara bryta ihop och gå vidare.....bygg nytt var 10 år eller rösta på en annan regering är mitt tips! Det är ingen ide att deppa!
 
Vad menas med trafikstört? Förra fastighetstaxeringen försökte vi få till att vi stördes av järnvägen ca 300 m bort men bara öppen mark emellan samt att vi hävdade att vi stördes av genomfartsleden vårt samhälle passerar alldeles utanför oss. Vi fick nobben på alla punkter för att vi inte hade gjort ngn bullermätning. Calle Anka; vilket parti ska jag rösta på för att bli av med fastighetsskatten menar du då?
 
Hörde av grannar att 15 000 bilar passerar mitt hus varje dag; 20 meter från huset, 3 meter från tomtgränsen. Om de har rätt vet jag inte. Kan jag inte sänka fastighetsskatten så kanske jag kan finna argument för hastighetsbegränsning.

Äpplena i träden blir kanske inte nyttigare, men då slipper man kanske vakna mitt i natten pga fartdårar?

Vet någon vart man vänder sig?
 
Vänd dig till kommunen för att få hastighetsgränsen nedsänkt och/eller "roadbumps" på gatan.

Vi bor ca 2 kilometer från Bromma flygplats, inte så att vi får flygbränsle över oss eller inte kan tänka pga oljudet, men hör flygplanen gör man ju. Detta är något som står angivet under "bullerstörningar" (eller vad det nu står) för hela vårt värdeområde. Så vi kan inte få något avdrag utöver det. Är inte ens säker på att vi får något avdrag för det som det fungerar nu?!

Men man kanske skulle yrka på avdrag för "störningar" från Solvalla - när vinden ligger mot oss så kan vi höra speakern på Solvalla när det är action där! ;D
 
co skrev:
Calle Anka; vilket parti ska jag rösta på för att bli av med fastighetsskatten menar du då?
KD är det enda parti som i valrörelsen går ut med avskaffad fastighetsskatt. Problemet är att detta skall finansieras eftersom "välfärden" är uppbyggd mha densamma.

Med nuvarande regering är det högst osannolikt att en lättnad av skatten eller för den delen avskaffande skulle bli verklighet.

Det är större sannolikhet att de borgerliga gör något åt saken. Åtminstone lättar upp så skatten inte slår orättvist eller blir en extrem börda för vissa hushåll som råkar husera i "fel" område.

Med nu gick vi från ämnet lite.....
 
Begreppet "strandnära läge" indelas i inte mindre än fem olika klasser med elva underkategorier, plus ett par separata följdfrågor om brygga och utsikt ...

Min slutsats är att skattebyråkratin borde ha oanade möjligheter att expandera in i bullrets och luktstörningens underbara värld.

Stinker det apa eller doftar det skunk? Isåfall med vilket avstånd till luktkällan? Eller har fastigheten positiva doftkvaliteter? Vårblommor klass 1, 2 eller 3? Möglig tång, spillolja och annan strandnära stank?

Bullrar det konstant eller momentant? Isåfall med vilken decibel? Positiva parametrar, typ insektssurr med kvalitetsavdrag för koskitsnära spyflugor...
 
Pesco skrev:
Hörde av grannar att 15 000 bilar passerar mitt hus varje dag.
1 bil var 6:e sekund...

Bor du nära motorväg eller? Då kan man yrka på lite mer. Typ ökad trafik eller nåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.