Har ett en och ett halv plans 70 tals hus där jag har påbörjat en renovering av ett sovrum på övre plan.
Rev gammal panel som satt i taket och såg att asfaltspappen (heter det så?) var helt uppäten samma gällde isoleringen. Den bara föll in i rummet. Plockade ner allt och då kunde jag se hur råsponten såg ut i taknocken.
Den ser riktigt smutsig ut. Funderar på om det är någon form av påväxt. Kan tillägga att det inte är någon dålig lukt.
Har varit inne i kattvinden tidigare och sett att råsponten precis i anslutningen till där masoniten för luftningen av taket börjar även varit lite svart.

Är det här något jag behöver vara orolig för?
Jag har inte någon murstock i huset så uppvärmningen har fungerat på exakt samma sett i 50 år.
Inget nytt har hänt som bör ha påverkat huset.

Vad tror ni om det?
Det är ju ett inte allt för roligt jobb att behöva sanera råsponten.
Behöver jag oroa mig för detta?
Någon som har några tankar

//Murarn
 
  • Renovering av sovrum visar smutsig råspont i taknocken, uppäten asfaltspapp och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet tak i renoveringsfas med skadad asfaltspapp, fallande isolering och mörkfärgad råspont synlig i taknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av sovrum uppvisar uppäten isolering och smutsig råspont i taknocken utan synlig mögelväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar och möjligt mögel på trä råspont i taknocken av ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal dammig råspont i taknocken syns i ett sovrum under renovering, med synlig asfaltspapp och isolering som fallit ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett renoverat sovrum i 70-talshus med synlig takpanel och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mögel och blånad. Då du inte verkar ha någon ångspärr så är det extra viktigt att ventilationen i bodelen funkar som den ska. Varför ser det ut som om det ligger plast ovanpå isoleringen?
 
Helt riktigt att det ligger plast över lite isoleringen. Väldigt förvånad om det själv. Förstår verkligen inte varför man har lagt det de.
Det låg dock inte något plast i det facket som jag öppnade eller det andra facket vid sidan av.
Någon tanke kring varför man har lagt plast över isoleringen?
Tänker att sätta mögelstoppar i varje fack vore en bra idé. För att se till att vädra ut fuktigt inomhus luft som kondenserad på råsponten.
Är det rätt tänkt?
 
En trolig orsak är att huset inte är tätt så att varm och fuktig inomhusluft tar sig ut. Om huset inte är plastat ordentligt överallt på varma sidan så kan det läcka ut inomhusluft. Behöver inte enbart vara längst upp utan kan komma från nedervåningen via kattvindarna också.

Om hela huset är original utan mer omfattande renoveringar eller om-/tillbyggnader och det ser ut så här, dvs ingen ordentlig fuktspärr/plast, så behöver sannolikt hela huset rivas ut på insidan för applicering av ordentlig fuktspärr. Det är förmodligen inte planen och ett mkt stort och dyrt arbete så det faller av praktiska och/eller ekonomiska skäll. Då är det bara att gilla läget och fixa det du håller på med och låta resten vara. Den termiska effekten i hus gör att varm luft stiger och skapar övertryck i den övre halvan, vilket är en starkt bidragande orsak till att det ser ut som det gör, men det är också bra om man har mögel på vinden då risken att mögelluft tränger ner i bostaden är liten eftersom trycket/luftrörelsen går åt andra hållet.
 
M Murar'n skrev:
Tänker att sätta mögelstoppar i varje fack vore en bra idé. För att se till att vädra ut fuktigt inomhus luft som kondenserad på råsponten.
Är det rätt tänkt?
Antar att det sitter gavelventiler längst upp på gavlarna som ventilerar vinden?
Då ska du inte ta upp mer ventilation. Det riskerar att förvärra problemen då vinden blir kallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.