Hej!

Jag är lite orolig för vår kallvind. När vi bytte gavelspetsarna för ca 2 år sedan hittade vi svart påväxt (svartmögel?). Vi tog dit en firma som sprayade på en borlösning mot det. I vintras var de här på återbesök och kollade på vinden och deras kommentar var att det inte hade dött, utan lever vidare. I veckan skulle jag kolla hur det såg ut nu efter den långa perioden med runt 30 grader varmt ute, och till min förskräckelse var det sämre nu än när de var här på kollen i vintras. Tanken var att de skulle få komma hit och spraya igen.

Huset är ett elementhus (modulhus) som är byggt 1975. Det är 1½ plan med källare och självdrag. Föregående ägare var ett äldre par (90-årsåldern), men där mannen bodde själv de sista åren. Då var ovanvåningen oanvänd och temperaturen nerdragen i hela huset. De som byggde huset hade ovanvåningen oinredd och det var den andra ägaren som gjorde

När vi tog bort gavelspetsarna upptäckte vi att ventilerna var igenpluggade pga getingbon. Dessutom var det ingen luftspalt mellan råsponten och isoleringen (vi har snedtak i bodelen). Förutom sprayningen ordnade vi till ventilerna samt att vi satte in masonitskivor som tvingade ner isoleringen så att luft kunde strömma förbi där. Detta var åtgärder som vi hoppades skulle hjälpa. Det sitter totalt fyra ventiler per sida, två till den påverkade delen uppe vid nock, och en ventil på varje kattvind. Kattvindarna är helt opåverkade.

I vintras målade jag dessutom om hela innertaket och då kände jag att vid den ena innerväggen drog det mycket kall luft mellan innertaket och väggen, likaså mot ytterväggarna. Jag fyllde upp spalten med isolering och tänkte inte mer på detta. Men nu när påväxten blivit värre slog tanken mig att det kanske är så att varm, fuktig luft transporteras upp från bodelen till kallvinden och att ångspärr saknas eller är felaktigt utförd.

Åtgärder på detta ser jag ett par stycken. Det ena är att riva hela innertaket, fixa om ångspärr och isolering och på med nytt innertak. Nu vill vi helst inte riva innertaket, då vi är väldigt nöjda med den målade panelen som är i taket. Ett alternativ är att vi har ändå planer på att byta yttertaket och då tänkte vi kasta råsponten med tanke på att den är angripen. När råsponten ändå är borta tänkte vi fixa ångspärr mm den vägen. Andra varianten är meckigare, men då kommer man iaf åt "allt" (undantag under reglarna till innertaket). Dessutom är flera av innerväggarna fästa mot innertaket, och ska jag riva innertaket kommer det bli trassligt vid dessa innerväggar.
En tredje variant som vi har kollat på är Trygghetsvakten Vind, och jag var på väg att åka och köpa en i veckan men fick förhinder. Då jag tänkt att problemet kanske härstammar från den dåliga ångspärren, kommer då Trygghetsvakten att hjälpa med detta? Om det skulle hjälpa, kommer då det räknas som "dött" så att det inte är någon risk med sporer och annat som kan orsaka ohälsa? Eller ska man ändå passa på att byta råsponten för att bli av med skadan.
Även om man tar bort symptomen med Trygghetsvakten finns ju fortfarande problemet kvar, det är ju som att ta värktabletter när man brutit benet. Man blir av med värken men orsaken till den är kvar.

Jag bifogar en bild hur det ser ut mellan två takstolar, och så ser det u i princip mellan varje. Blixten i kameran visar att allt ser mycket vitare ut än vad det gör med blotta ögat.
DSCN1587.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite fundersam hur jag ska gå vidare med detta, just eftersom det blivit värre. Från banken har vi fått ok så det dyraste alternativet kommer gå (byta råsponten), väntar på offert på materialet (om jag skulle göra jobbet själv), samt väntar på besked från två företag som kan göra takbytet. Dessutom väntar jag besked från ett företag som arbetar med dränering, samt fukt- och mögelsanering om besked från dem. De var här i samband med att de gjorde en offert på dräneringen, men då kastade han bara ett öga på det och sa att Trygghetsvakten skulle hjälpa. Då tänkte jag inte på detta med draget från vinden vid väggarna jag skrev om ovan.

Tack på förhand
/Stefan
 
Hej
Jag skulle börja med att fixa ventilationen i bodelen så att du får undertryck och på så vis minskar läckaget till vinden. En PAX fläkt på toan är inte det jag menar utan antingen konvertera till mekanisk frånluft som går med konstant och korrekt justerat flöde 24/7 alternativt en FTX anläggning.
Detta är något du bör göra ändå,då självdrag inte räcker med dagens vanor.
Du har förmodligen vindpapp som ångbroms och ingen ångspärr i plast . Att få till en helt tät och fungerande ångspärr i efterhand kräver förmodligen att du får riva och bygga om väldigt mycket om det ens går.
Ett alternativ som kanske inte är så tilltalande men som förmodligen fungerar är att minska mängden isolering på vinden så att temperaturen ökar vintertid alternativt ordna med en avfuktare och då stänga all ventilation på vinden.
När du värmer kall luft så minskar RF automatiskt.
Att byta råsponten utan att åtgärda orsaken låter inte som en bra idé. Problemet kommer att komma tillbaka.
Risken att det ska komma ner mögelsporer i bodelen är nog inte speciellt stor då MÅNGA MÅNGA för att inte säga de flesta har lite påväxt på sina vindar.
Fredrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.