Hej,

Hade en inspektionskamera hemma av en annan anledning och passade på att kolla in genom en kattglugg hur det såg ut i krypgrunden. Den är inte inspektionsbar i övrigt.

Som man ser på bilderna så är det vit påväxt.
Min fråga är hur man rimligtvis ska gå vidare och hur akut det är att göra någon förändring. Jag har satt isolering i kattgluggarna nu när det blivit kallt.

Eftersom jag inte kan komma in i den så har jag ju tyvärr ingen koll på luftfuktigheten där inne.

Lite info:
Hus från -24
Pelletsuppvärmning - tilluft pannrum är från krypgrunden

Inspektionskamerabild på vit påväxt i en krypgrund, sett genom en kattglugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från inspektionskamera som visar vit påväxt i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från inspektionskamera som visar vit påväxt i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte särskilt allvarligt ut. Det du får göra är att inspektera över en period. Ser det lika ut hela tiden så sköter naturen det där själv. Att det är lite påväxt spelar som sagt ingen roll så länge det inte växer okontrollerat. Då är det på tok för fuktigt. Nu kan man ju säga att det ligger strax över gränsen och då blir det sådär och det är inte farligt.
 
Det låter ju lovande och det är ju allt som hänt på 100 år troligtvis.

För att övervaka det ordentligt så skulle jag behöva komma in i krypgrunden, det känns som ett rejält projekt att ta sig in genom grundkursen. Köket är enda utrymmet som ska renoveras och där finns ingen klockren plats för lucka.
 
W Wilgriff skrev:
Det låter ju lovande och det är ju allt som hänt på 100 år troligtvis.

För att övervaka det ordentligt så skulle jag behöva komma in i krypgrunden, det känns som ett rejält projekt att ta sig in genom grundkursen. Köket är enda utrymmet som ska renoveras och där finns ingen klockren plats för lucka.
De gluggar du tillfälligt satt igen kan du förse med automatiska ventiler som stänger när det blir kallt!
En ännu bättre lösning är att sätta en solvärme box med fläkt och solceller som blåser runt varmluft så att krypgrunden är varmare än ute
För då blir krypgrunden torrare
En situation man inte vill ha är när det regnar och blåser på hösten när luften ute är varm o fuktig och krypgrunden är kall och kondens bildas då vill man gärna ha krypgrunden tät också
 
Det räcker ju att du inspekterar samma område hela tiden. Är det inget som växer okontrollerat där så är det troligen ingen speciellt i övrigt heller.
Sen ska det ju poängteras att har det fungerat i 100 år utan nå åtgärder s¨å får man ju komm aihåg att alla former av förändringar, sätta igen ventiler och annat kan leda till förändringar som gör att det går åt fel håll också. Det är liksom ingen ide att försöka få bort en liten påväxt så länge den är liten och inte växer. Finns liksom ingen anledning. Det viktigaste är att det inte växer som sagt för då ÄR det för fuktigt. Är det precis över gränsen så blir det oftast lite tillväxt men det stannar där också och det finns ingen större vits att arbeta bort det lilla.
Fast det tycker såklart Anticimex och såna som lever på det. De vill så klart ha dit avfuktare och annat som ska stå där konstant och kosta pengar helt i onödan. Om naturen själv håller det i ordning så kan man lugnt acceptera en viss nivå av det hela utan att det skadar nånting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.