Bygger nytt (helentreprenad) med inflyttning om tre veckor.

När vi senast var och tittade på vårt hus såg jag en del fel som jag nu går och oroar mig för att de inte kommer att åtgärdas och behöver därför råd vad jag ska göra.

Det största felet jag såg var att en av balkongens träbalkar var trasig, men även småfel som att de rispat på ytterdörren, bucklat till värmepumpen, en trasig fönsterruta.

Ska jag vänta tills Garbo mannen kommer och ta upp felen då eller ska jag redan nu ta kontakt med vår entreprenör?

Borde jag hålla inne betalning? (Om jag inte minns fel ska sista betalningen ske samma dag som Garbo mannen besiktar.)
 
Hemmakatten
Du skall absolut inte betala sista fakturan förrän EFTER besiktningen ägt rum. Att fakturabetalningen blir försenad några har ingen som helst betydelse, du kommer inte att få något extra krav på dig. Tvärtom är det ganska fräckt av husföretaget att kräva full betalning innan besiktningen ägt rum. Åtminstone 10% (av totalbeloppet) bör du innehålla tills dess besiktningen är klar.

Och visst, jag skulle ringa bums o meddela felen. De kanske vill åtgärda dem innan besiktning, testa! Eller också säger de att de vill vänta och ta alla felen på en gång efter besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.