Fick hem en mäklare för värdering av vårt hus. Vi har varit väldigt vaga och påpekat att vi ev FUNDERAR på att sälja, inte mer, och att vi ville ha vårt hus värderat. Men hon ville ha min påskrift nu och var väldigt påstridig. Vårt område är oerhört attraktivt så det är strid på kniven mäklare emellan och de gör allt för att komma in och sälja i området. OCH HON BOR I OMRÅDET! Hur pinsamt är inte det?? Grejen är den att vi tog hit henne för att få en andra åsikt om värderingen, vi har redan gjort upp med en annan mäklare. Men så gör man ju!! Men hon var så enträgen och ville komma förbi imorgon för påskrift. Hjälp!! Tycker faktiskt att hon bara skulle kommit och tittat på huset, lämnat en värdering och gett oss sitt visitkort (typ). Inte sticka ett kontrakt under nosen på mig!! Ååååh, jag känner mig som en lurendrejare! Om några veckor ska vi annonsera i tidningen, med en annan mäklare! Och hon kommer se annonsen! Ååå, jag skäms! Finns här en sten någonstans som jag kan krypa in under...??
Ville bara beklaga mig lite...
 
Ska du flytta långt när du har sålt? då kan du gömma dej där 8)
 
Ja det blir några mil...I morgon ska jag släcka ner hela huset och gömma mig i garderoben tillsammans med barnen. Hon hotade nämligen med att komma förbi...Ojojojoj...
 
Webe,

Jag tycker du har gjort helt rätt!

Du har ju rätt att välja vilken mäklare du vill, så fall inte för "påtryckningar"!

Påtala gärna till din enträgne mäklare att hon inte var aktuell pga det sätt hon agerade på. Det är hon som ska skämmas, inte du!
 
Instämmer! Vilken pinsam mäklare.

Sätt punkt för er ev affärsrelation. Enda anledingen du behöver uppge(om du ens behöver det) är ju att "relationen" känns olustig. Milt uttryckt.

Mäklarna är ju snabba att erbjuda "kostnadsfri och förutsättningslös värdering utav din bostad" i synnerhet om du bor i ett hett område. Säg att det är detta du utnyttjat, för att få en second opinion. OCH att du nu beslutat att anlita en annan mäklare. Punkt.


Vi gjorde så här när vi sålde vår BR; TIPS!

Tog kontakt med tre mäklare.
Mäklare nr1: inte den bästa men helt klart den billigaste mäklaren på orten. Av honom fick vi den bästa tänkbara förmedlingsprovisionen inkl flyttstäd. Över telefon.

Sedan träffade vi mäklare 2&3," de bästa på orten" men inte de billagste. Då hade de mäklarna mäklare 1:s provision att deala mot.

Summa sumarum; vi fick den bästa mäklaren till det lägsta priset. Dessutom ett drömpris för vår lägenhet! :D :D :D

Lycka till!
 
Du e definitivt ingen lurendrejare... det e bara bra om du får en andra åsikt. Det e ju en fri marknad och konkurrens råder.

Stå på dig, jag tycker du har gjort helt rätt.

Sen kan jag hålla med om att det e jobbigt med påstridiga mäklare. När vi köpte vår tomt så var det en väldigt påstridig mäklare. Han låg på som bara den men vi tog den tid vi behövde och han fick vänta.

Efter affären var klar så ville han vara med å sälja vår lägenhet men det får han icke. Vi använder en annan mäklare som vi tidigare har använt och som e mycket lugnare.
 
Håller med dom ovan, helt rätt....
Du har absolut inte lurat henne, det verkar mera som om hon försöker köra över dig...

Så rätt åt henne som inte tar reda på all fakta innan....

Hoppas ni får bra betalt för huset så hon verkligen kan känna sig riktigt "snuvad" =))
 
Känner igen mig, tog hem två mäklare i veckan och den första for runt i huset och fotade, skrev papper och tyckte att jag skulle skriva under direkt. Vi tog den andra trots att den första hade bättre vilkor, men så bär man sig inte åt. >:(
 
Detta är ju ett klassiskt sätt att utnyttja folk på; mäklaren försöker få dig att känna att du är "skyldig" att anlita henne nu när hon "ställt upp" och gjort en värdering. Dörrförsäljare brukar utnyttja samma taktik, som ibland brukar kallas "foten i dörren".

Det hon sysslar med är att succesivt på egen hand ändra vilkoren på er överenskommelse, från att vara en kostnadsfri värdering utan villkor, till att låta dig förstå att det hela tiden varit "självklart" att du skulle anlita henne och att anlita en annan mäklare vore ett avtalsbrott. Det många människor gör är att de då på något sätt tror att "de själva måste ha fel", eftersom mäklaren, hantverkaren, försäljaren osv. verkar så otroligt säker på sin sak. Fall inte för detta trick!!! Det är inte du som har fel. Du ska INTE ha dåligt samvete för att du inte håller på din rätt. Du har INGEN SOM HELST skyldighet, varken juridisk eller moralisk, att anlita denna person.

Jag tror att det bästa sättet att hantera dessa personer på är att vara så kort som möjligt. Förklara att du inte kommer att anlita honom/henne, och motivera inte ytterligare. Om de står på sig, så säg nej och avsluta snabbt samtalet. Om de försöker hålla dig kvar i luren så säg "adjö", "jag har inget mer att tillägga" och lägg sedan på luren. Du har ingen skyldighet att vara artig. Kom ihåg att detta är en MEDVETEN STRATEGI från deras sida, och att de spelar på din "goda uppfostran" för att få dig att gå med på något du inte vill. Det är dom som har fel. Det är du som har rätt. Stå på dig.
 
Känns skönt att höra. Tack!
 
WEBE, hur har det gått?

Har ni flyttat ur garderoben nu ? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.